Každý byznys začíná nápadem, který postupně získává konkrétní obrysy. O úspěchu, nebo neúspěchu ale ve finále nerozhoduje myšlenka samotná ani úsilí, které do jeho realizace podnikatel vložil. Rozhodující je totiž trh. V jaké fázi by tedy podnikatel měl svůj projekt vypustit do světa, aby zjistil, zda má šanci v konkurenci ostatních byznysmenů uspět? Právě s tímto dotazem se na Anděly HN obrátil podnikatel Jan Kožušník, jednatel společnosti Inove, s. r. o.

Kožušník se už dlouho pohybuje ve světě IT. Jeho společnost vyvíjí řešení, která umožňují automatizaci práce, a zabývá se i IT outsourcingem. Nejnovějším projektem je aplikace pro digitalizaci a automatizaci procesů. "Momentálně máme vytvořenou základní verzi aplikace, která umí všechny nezbytné funkce nutné pro její používání. Tuto verzi aplikace jsme nasadili k našim partnerům, kteří ji používají, a my od nich sbíráme feedback, na základě kterého aplikaci postupně ladíme," popisuje Kožušník.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Podnikatele zajímalo, kdy je ten správný čas začít oslovovat potenciální klienty. Na jednu stranu nechce nabízet nedotaženou aplikaci, zároveň ale nechce vyvíjet něco, o co nebude zájem. O radu proto požádal přes on-line platformu Andělé HN, která propojuje podnikatele s českou byznysovou špičkou. Jeho dotazu se ujal Filip Molčan, spolumajitel vývojářského studia Good Sailors a jeden z prvních Čechů, kteří pronikli do Silicon Valley.

"Já jsem byl vždy příznivcem toho, jít s aplikací ven co nejdříve," vysvětluje Molčan. Osvědčilo se mu to i u vlastních projektů. "Mám za sebou několik projektů, kde se šlo ven s designovým konceptem, spustil se web, dostalo se to do médií a tímto způsobem jsme otestovali, zda je o produkt vůbec zájem, nebo ne. Ve dvou případech se nám takhle podařilo získat desetitisíce lidí, kteří nám nechali e-mail se zájmem o produkt. Jednou se nám zase stalo, že i přes poměrně slušný mediální zásah byl zájem malý, a my jsme mohli s klidným svědomím projekt ukončit a ušetřit tak nemalé prostředky za vývoj," vypočítává výhody Molčan.

Podle Kožušníka si ve firmě s podobnou myšlenkou pohrávali již delší dobu. "Molčanovy argumenty, mluvící ve prospěch co nejrychlejšího vypuštění MVP, jsou logické a dávají smysl," dodává Kožušník. Minimal Viable Product (česky minimální životaschopný produkt) neboli základní verze produktu umožní potenciálním klientům vyzkoušet si práci v aplikaci. Na základě zpětné vazby mohou pak vývojáři aplikaci dále upravovat a dělat ji například uživatelsky přívětivější.

Aplikace, kterou připravuje Kožušníkova společnost, je komplexním produktem na principu podnikového systému (ERP). Mezi ERP, které nejčastěji české firmy využívají, se řadí například německý účetní systém SAP nebo česká Pohoda.

"Naším posláním není konkurovat těmto velkým systémům, nýbrž být jejich doplňkem - tedy chceme firmám poskytnout podobný nástroj, který je v porovnání s těmito systémy levný a jeho zavedení i používání je mnohem jednodušší než používání těchto komplexních a složitých systémů," popisuje Kožušník. "Naše aplikace má jednoduchý design, nabízí všechny stěžejní funkce a o její provoz se staráme my. Cílem je klientovi ušetřit co nejvíce starostí a umožnit aplikaci používat bez jakýchkoliv dalších komplikací," dodává podnikatel.

Aplikace bude mít několik modulů, mezi nimiž bude například řízení vztahů se zákazníky (CRM), HR, správa financí, komunikace v rámci firmy a několik dalších.

Molčan upozorňuje, že s tímto typem aplikace jde Kožušník tak trochu proti proudu. "Dnešní strategie je všeobecně postavena na opačném spektru než tento produkt - používat více specializovaných aplikací, které umí skvěle svou malou část a propojovat je mezi sebou přes API (rozhraní pro programování aplikací pozn. red.)," říká Molčan a dodává, že i vzhledem ke komplexnosti je dobré produkt vypustit co nejdříve a zjistit, o jaké jeho funkce bude největší zájem.

Kožušník tak nyní přemýšlí nad variantou, že jednotlivé moduly bude nabízet i samostatně. "Pokud klient nechce využívat například modul financí, tak si jej bude moci deaktivovat a nebude za něj zbytečně platit," říká Kožušník. Pokud už zákazník využívá modul financí v jiné aplikaci, bude si moci data importovat do nové aplikace, doplňuje.

Vývojářsky nejdále je aktuálně modul HR, který Kožušník hodlá vypustit na trh jako první. Už nyní se pracovníci v HR mohou zapojit do neveřejného testování modulu. "Za tímto účelem jsme spustili landing page. Cílem je ve zkratce představit - v tomto případě HR manažerům - to, co děláme," uvádí Kožušník.