Automobilka Škoda Auto řeší neobvyklé případy šikany ve svém mladoboleslavském závodě. V polovině listopadu se vedení firmy přihlásili dva agenturní zaměstnanci, kteří byli napadeni kmenovými pracovníky a utrpěli přitom zranění. Podle firemního časopisu Škodovácký odborář měl jeden zaměstnanec naražená žebra, druhý pohmožděnou páteř a drobná poranění na hlavě. Kvůli úrazu nemohl ani jeden z šikanovaných pokračovat v práci.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekAgenturní pracovníky si společnost v posledních letech ve velkém najímala kvůli nedostatku lidí na trhu práce. Platí pro ně jiné pracovní a platové podmínky než pro kmenové zaměstnance. Na pracovišti jsou tito lidé zpravidla odlišeni jinou barvou oblečení. Velké procento agenturních zaměstnanců představují lidé z jiných zemí, například z Ukrajiny či Balkánu. Společnost ManPower, která agenturní zaměstnance firmě dodává, se k situaci odmítla vyjadřovat. Stejný postoj zaujímá i Škoda Auto.
Na základě stížnosti Škoda Auto sestavila vyšetřovací komisi složenou ze zástupců výroby, právního oddělení, personalistů, odborů a agentury ManPower. "Agenturní pracovníci vypověděli, že posledního půl roku zažívali ze strany kmenových zaměstnanců doslova teror," píší odboráři ve svém týdeníku.
Oba šikanovaní označili strůjce útoků i další zaměstnance, kteří jim napomáhali. Firma poslední tři týdny postupně rozkrývala, co se na pracovišti dělo. "Zaměstnanci například nalákali spolupracovníka k bedně s materiálem, chytli ho za nohy i ruce a hodili do bedny. Pak zavřeli víko a sedli si na něj, aby nemohl vylézt. Do bedny potom otvorem nastříkali sprej imitující exkrementy. Takto je tam drželi dlouhé minuty," píší odboráři.
Tím však šikana nekončila. Kmenoví zaměstnanci svým agenturním kolegům například lili projímadlo do kafe. Jednomu také tajně vzali z batohu chleba se salámem, namazali ho vazelínou a vrátili zpět, aby ho snědl. "Vazelínou také spolupracovníkům mazali dveře karoserie, aby dotyčnému upadly na zem, a měl tak škodnou událost," píší odbory s tím, že na denním pořádku byly i vulgarismy.
Po vyslechnutí všech svědků vyšetřovací komise označila viníky. Byl mezi nimi i mistr jednoho z výrobních úseků, který údajně o incidentech věděl, ale nepovažoval události za dostatečně závažné, aby zakročil. Tento týden vedení Škody Auto všem, kteří se na šikaně podíleli, rozdalo výpovědi. Dvěma hlavním strůjcům šikany navíc dala doživotní zákaz vstupu do areálu firmy.
"Bylo tak rozkryto a potrestáno nehorázné trýznění slabších kolegů, které nemá obdoby. Podobné zážitky snad někteří pamatují ještě z vojny, kde bylo mazáctví běžné. V 21. století a v moderním závodě největšího automobilového koncernu na světě nemá takové chování vůči ostatním žádné místo a je nanejvýš nepřípustné," odsoudily odbory celý incident.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává celosvětově více než 37 tisíc zaměstnanců, v Česku více než 32 tisíc lidí.