Uspět na americkém crowdfundingovém serveru Kickstarter se podařilo IT expertovi Pavlu Šichovi. Pro první výrobek své značky hodinek Chronotechna našel hned první den dostatek zájemců a další přibývají, svůj cíl vybrat na výrobu půl milionu korun splnil během prvních deseti minut. 

Šichova nově vzniklá hodinářská společnost použila pro ciferník materiál z nanokarbonových vláken, který byl vyvinut pro satelitní družice. Jeho fyzikální a optické vlastnosti mají přispět k tomu, že ručičky hodinek jsou na něm skvěle vidět. Materiál pohlcuje, tedy minimálně odráží, světlo. Údajně v poměru 99,9:0,1. Proto se hodinkám přezdívá "nejčernější na světě".

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Předplaťte si HN na webu za 99 Kč měsíčně a první měsíc můžete vyzkoušet zdarma!

Spolu se speciálně upraveným krytem ciferníku mají být tyto hodinky skvělé pro použití na přímém slunci nebo pod vodou. "Je to velmi blízko pohledu do černé díry," říká s lehkou nadsázkou jednatel Chronotechny a autor těchto hodinek Pavel Šich.

"Měl jsem možnost se podílet na vývoji finančního software pro klienta jedné soukromé vesmírné agentury. No a člověk se s lidmi zákazníka baví i o jiných věcech, než je projekt samotný, a samozřejmě materiál jako tento je velice zajímavé téma. Slovo dalo slovo a obdržel jsem kontakt, technologického partnera projekt hodinek zaujal, zbytek je už jen práce, prototypování a tak dále," popisuje Šich to, jak se k možnosti využít exkluzivní materiál dostal.

Šich je původní profesí softwarový architekt a spoluzakladatel společnosti Moovshack, která působí především ve Velké Británii. Jeho velkým koníčkem jsou hodinky a jeho velkým snem bylo sám si takové hodinky zkonstruovat. Tedy úplně sám na to není, zpracování návrhu dostali za úkol hodináři ve Švýcarsku, které si Šich najal. Hodinky jsou vybaveny automatickým strojkem Sellita. I celá kompletace probíhá ve Švýcarsku.

Zájem trhu se rozhodl otestovat na Kickstarteru. A že Šich trefil opravdu "do černého", ukázaly už první minuty kampaně. Ve středu 31. října byl spuštěn náběr takzvaných backerů, tedy těch, kteří budou ochotni zaplatit za výrobek, a podpořit tak jeho vznik. Vytyčený cíl 21,5 tisíce dolarů (téměř 500 tisíc korun) byl dosažen za 10 minut – šlo tak v tomto ohledu zřejmě o nejúspěšnější kampaň jakéhokoliv českého projektu na Kickstarteru. 1. listopadu v 16 hodin pak bylo na projekt nashromážděno už přes 110 tisíc dolarů (2,5 milionu korun) od zhruba dvou set lidí.

Nejúspěšnější česká kampaň na Kickstarteru co do objemu příspěvků je česká videohra Kingdom Come: Deliverance, která vybrala celkem 1,1 milionu liber (32,34 milionu korun) od 35 tisíc přispěvatelů.

Základní balíček s dodáním vybraných hodinek v březnu roku 2019 stojí 450 dolarů (asi 10 tisíc korun). Chronotechna v kickstarterové prezentaci uvádí, že jde o 80procentní slevu oproti ceně budoucí.

Pokud se projekt podaří zdárně dokončit, ožila by tím dosud zaprášená značka Chronotechna. Ta byla založena na konci 40. let jako hodinářský podnik ve Šternberku. Na přelomu milénia ale firma skončila v konkurzu. Její registrace propadla, a tak po ní Šich mohl sáhnout. "Naše společnost není nástupnickou organizací, ani není nijak personálně či materiálně propojena ať už s bývalým podnikem Chronotechna, či společnostmi, které v minulosti značku vlastnily. Ten název je ale úžasný a je škoda, aby jen tak zanikl v čase," poznamenává Šich.  

Související