Představitelé českých firem, které HN oslovily, mají jedno společné. Nejistotu. Pokud by došlo na "tvrdý brexit", znamenalo by to pro většinu z nich komplikace. Zdražila by doprava, narostla administrativa a vše by trvalo déle než dnes.

Jestli se nakonec zástupcům EU a Spojeného království podaří domluvit, si oslovení ředitelé a manažeři netroufají odhadovat. Po středečních jednáních ale rozhodně žádný posun nenastal a hrozba odchodu Británie z unie bez jakékoliv dohody se přiblížila. Většina podnikatelů přesto doufá, že se alespoň nějakou dohodu uzavřít podaří, brexit vesměs vnímají jako nevítanou překážku volnému obchodu. Některé firmy se připravují již teď na nejhorší scénáře, ostatní vyčkávají, dokud nebude jasné, jakou podobu bude britský odchod z unie mít.

Podle Student Agency zájem o letenky do Londýna u firemní klientely klesá

Firma v současnosti, stejně jako ostatní, čeká na oficiální informace. Student Agency pociťuje v minulých letech o poznání nižší zájem o pracovní pobyty v Británii. Podle mluvčí Student Agency Alžběty Nečasové však pokles souvisí i s nízkou nezaměstnaností v Česku. Lidé si místo pracovních pobytů najdou raději stálou práci doma. U firemních zákazníků také klesá prodej letenek do Londýna.

"Zájem o letenky do Londýna ze strany firemních klientů dlouhodobě klesá. Jestli je to z důvodu blížícího se vystoupení Velké Británie z Evropské unie, je těžké odhadovat. Pokles zájmu jsme zaznamenali také třeba u španělské Barcelony," uvedla Nečasová.

Sipral: Zavedení cel si neumíme představit

Firma Sipral se specializuje na obvodové pláště budov ze skla a lehkých kovů. V Praze se podílela na stavbě mrakodrapu V Tower na Pankráci nebo kancelářském komplexu na Veleslavíně. Spolupracuje i se stavebními firmami v Londýně, Manchesteru nebo Paříži.

"Britský trh je pro nás klíčový, představuje naprostou většinu našeho obratu. V současné době pracujeme na čtyřech projektech v součtu za čtyři miliardy korun a roste také naše prestiž," říká generální ředitel Radim Koštial.

Drtivá většina fasádních firem v Británii je ze zahraničí, především z EU. Přesto Koštial nechce spoléhat jen na to, že se podmínky zhorší všem. "Černý scénář je stav, kdy Britové zavedou dovozní cla včetně všech celních procedur. V případě hranic a dovozního cla si celý náš logistický model, kdy nám do Británie jezdí třeba osm kamionů denně, neumím představit," obává se Koštial.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Brexit by mohl zhoršit postavení českých e-shopů

Společnost Zásilkovna spolupracuje s více než 18 tisíci e-shopy a jejich zákazníkům poskytuje možnost vyzvednout si zboží v některém z jejích výdejních míst. Do Británie zboží přepravuje letecky.

"Do Velké Británie posílají naši klienti jen nižší procenta z celkového objemu svých zásilek. Pro internetové obchody z České republiky se nejedná o významný trh," říká zakladatelka a majitelka firmy Simona Kijonková.

Největší problém by podle Kijonkové představovaly případné hraniční kontroly, větší administrativa, nové poplatky a s tím vším spojené vyšší náklady, což by se promítlo do ceny služeb i doby dodání.

E-shop s kosmetikou doufá v bezcelní limity

Internetová parfumerie Notino působí na trhu od roku 2004. V současnosti je největším beauty e-shopem v Evropě a ročně prodá na 18 milionů výrobků. Pro prodeje firmy by však brexit neměl představovat problém.

"Mám za to, že i v tom nejhorším scénáři bude zásilkový prodej možný s určitým bezcelním limitem, tak jak to bývá u jiných zemí mimo EU. Ale je složité předjímat," říká marketingový ředitel společnosti Radek Ondrášík. "Britský trh se na našich celkových tržbách podílí jen malou části, nicméně je pro nás důležitý s ohledem na budoucí cíle," dodává.

Prodeje společnosti Anacot Capital již brexit ovlivnil

Investiční skupina Anacot Capital je zaměřena primárně na export a momentálně sdružuje čtyři firmy s více než čtyři sty zaměstnanci. Společnost pomáhá s řízením firem, zajišťováním jejich finanční stability a prosazování na globálním trhu.

"Pro naši skupinu je britský trh důležitý a pro jednu z našich společností V-NASS, a.s. je, dá se říci, strategický. Do Velké Británie putuje cca 22 procent našeho exportu v segmentu oil & gas," říká předseda představenstva Pavel Drobil.

Brexit podle Drobila již ovlivnil prodeje společnosti. "Po hlasování o vystoupení prudce oslabila libra a to platí dodnes. Čili naše produkce se stala dražší a konkurence zejména od skotských firem je mnohem tvrdší. Do budoucna bude záležet na formě dohody mezi EU a Británií. Bude-li to brexit bez dohody, tak, domnívám se, dojde k dalšímu oslabení libry možná až na úroveň eura, což by pro nás znamenalo zdražení naší produkce. Hrozí cla a další administrativní náklady spojené s ukončením fungování celní unie."

Firma se podle Drobila na nejhorší scénáře již nyní připravuje ve spolupráci se svým bankovním domem. "Bude-li dohoda, tak si myslím, že naše bezprostřední náklady související s brexitem již byly konzumovány," podotýká. Podle Drobila se firmě daří svou pozici na britském trhu posilovat. Tvrdý brexit by ale pak firma musela řešit o to více.

V případě tvrdého brexitu budou muset přepravci zdražit

Spediční společnost O.K. Trans patří mezi nejstarší svého druhu v České republice. "Britský trh je pro naši firmu hodně důležitý, máme tam týdně možná dvě desítky vozidel. Vozíme tam zboží pro našeho největšího zákazníka," vysvětluje generální ředitel Vladimír Starosta.

Pokud se Spojené království a Evropská unie nedokážou dohodnout, bude to pro Starostovu firmu představovat zvýšené náklady. "Doba nasazení kamionů by byla určitě delší než dnes. Jestli dojde k nějakému klasickému odbavování, tak to bude časově náročnější, což znamená, že budeme muset zdražit."

Konkrétní opatření firma zatím nechystá. "Slyšíme ze všech stran, jak mají všichni nějaké plány, ale podle mě je nyní dělat plány předčasné," myslí si Starosta. Potřebné kroky bude firma připravovat až v momentě, kdy bude jasné, jakým způsobem se EU s Brity rozejde.

V případě tvrdého brexitu firmě nezbude nic jiného než se vrátit k systému, který standardně používala před vstupem České republiky do Evropské unie. Starosta zároveň věří, že zvýšení nákladů by zákazníci pochopili a nové dohody by šly uzavřít poměrně hladce.

Podobně situaci vidí i společnost MD logistika, která je specializována na přepravu rychloobrátkových výrobků, především potravin, včetně chlazeného a mraženého zboží. "V tomto segmentu je pro nás britský trh poměrně důležitý," říká generální ředitel Robert Kuchar.

"Několika firmám z Velké Británie skladujeme jejich zboží v našich skladech, zajišťujeme také přepravu zboží z britských ostrovů a na ně. Aktivity navázané na britský trh v celkovém objemu představují zhruba deset procent našich tržeb, patří proto mezi naše významné mezinárodní zakázky a jakoukoli komplikaci na tomto trhu bychom pocítili," dodává.

Stejně jako Starosta se Kuchar obává prodloužení času, který kamiony stráví na hranicích i složitější administrativy.

Skupina Fenix vnímá brexit i jako příležitost

Obchodní skupina Fenix patří mezi největší evropské výrobce elektrických topných systémů. V současné době vyváží své výrobky do více než šedesáti zemí světa.

"Britský trh dlouhodobě patří mezi tři naše největší trhy a je tak pro nás nesmírně důležitý. Navíc zde i nakupujeme celou řadu komponentů pro naše finální výrobky," říká generální ředitel Cyril Svozil. Firma se připravuje na nejhorší, tedy tvrdý brexit. "Tvoříme několikaměsíční zásoby výrobků i komponentů jak na straně našich firem v EU, tak i na straně našich dvou firem v Británii."

Přesto Fenix vnímá brexit jako příležitost. "Chystáme se využít tradičně dobrých vztahů Británie s Commonwealthem, USA i Kanadou pro další expanzi holdingu Fenix na trhy neohrožené restrikcemi a regulacemi EU," říká Svozil.

Británie je pro Škodu Auto čtvrtým největším trhem

Velká Británie byla v roce 2017 pro Škodu Auto čtvrtým největším trhem, na ostrovy dodala 80 100 vozů. Bylo tomu tak i v prvním pololetí letošního roku, kdy za prvních šest měsíců Škodovka dodala celkem 42 700 vozů.

"Vývoj jednání kolem odchodu Velké Británie z EU bedlivě sledujeme," říká mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek. Stejně jako ostatní firmy i mladoboleslavská automobilka považuje tarifní i netarifní bariéry v mezinárodním obchodě za opatření, která mu obecně neprospívají.

Jihlavský Motorpal zatím plány měnit nemusel

Jihlavská firma Motorpal se zaměřuje na výrobu vstřikovacích systémů pro dieselové motory. Podle jejího obchodního ředitele Tomáše Emmera brexit prodeje firmy v Británii výrazně neovlivní, protože tento trh není pro Motorpal tolik důležitý. Co může být podle Emmera problém, je možný vývoj měnového kurzu libra, euro, koruna.

Pro Wikov Industry je nejhorší složitější administrativa

Generální ředitel strojírenské skupiny Wikov Industry Antonín Růžička si také nemyslí, že by brexit nějak ovlivnil prodeje Wikovu v Británii, protože "ostrovy" pro firmu představují malý trh. Za největší problém považuje ztíženou administrativu exportu.

Firmu Hydropol brexit ovlivní hlavně nepřímo

Firma Hydropol se zabývá hydroenergetikou. Británie pro ni představuje nejvýznamnější evropský trh, na kterém působí dlouhodobě.

"Brexit sám o sobě příliš neovlivňuje naši úspěšnost, neboť v Británii podnikáme na základě vnitrostátních předpisů bez jakéhokoli přesahu do zahraničí. Pochopitelně je zde řada nepřímých vlivů – kurz libry, úrokové sazby, využití zahraničních pracovníků a pochopitelně i celková atmosféra ve Spojeném království," uzavírá ředitel Hydropolu Jan Tošnar.

Budvar věří, že si s novou situací poradí

Budějovický Budvar vede spory o svou ochrannou známku již od 20. století. Ve Velké Británii se mu podařilo vyhrát soudní spor s konkurentem Anheuser-Busch Inbev v roce 2013. Brexit by nyní mohl pro pivovar představovat novou komplikaci, protože Británie patří mezi jeho pět nejvýznamnějších exportních trhů.

Obchodní ředitel Robert Chrt dříve pro HN uvedl, že doufá, že brexit prodeje výrazněji neovlivní. Jako největší problém uvedl cla a netarifní překážky. "S novou situací si poradíme," dříve uvedl Chrt.


 

OPRAVA 18. 10. 9:42: V článku jsme nepřesně uvedli, že firma Hydropol se zabývá odvlhčováním zdiva, ve skutečnosti se zabývá hydroenergetikou. Za chybu se omlouváme.