Radši budu optimista, který se mýlí, než pesimista, který má pravdu. Tenhle citát dobře vystihuje celkový pocit, který si člověk udělá z Elona Muska během jeho téměř tříhodinového rozhovoru s komikem Joem Roganem.

Média si z něj odnesla hlavně to, že si Musk jednou potáhl z marihuanového jointa. To se taky objevilo ve většině titulků. Stejně jako to, že během rozhovoru popíjel whisky. Obojí však bylo asi tím nejméně zajímavým, co se ve studiu stalo.

Poslechnout si celý rozhovor, nebo ještě lépe se na něj podívat, protože mnohé "zazní" mimoverbálně, je časově náročné. Ale když rozhovor skončí, stejně máte pocit, že byste docela rádi poslouchali dál. Třeba hodinku nebo dvě. Roganovi se povedlo vést s Muskem civilní, nenucenou konverzaci. A vy si připadáte, jako byste s oběma muži seděli někde v baru nebo v hospodě.

Musk v posledním půlroce prožívá něco, čemu komentátoři někdy říkají "osobní krize", nebo dokonce "rozpad osobnosti". Je popudlivý a někdy až paranoidní, pozdě v noci - skoro jako Donald Trump - posílá někdy útočné, někdy málo pochopitelné tweety. Spekuluje se o tom, že má psychické problémy nebo že bere drogy.

V rozhovoru s Roganem to ovšem tak nevypadalo. Ano, Musk se někdy chová jak autista, mluví pomalu a skoro zadrhává, trvá mu dlouho, než se "rozehřeje". Ale to, co říkal, dávalo smysl. A zejména když rozhovor sledujete, a ne jen posloucháte, působí Elon Musk mile a lidsky.

Nevím, jestli získá zpět fanoušky, které v posledních měsících nepochybně ztratil. Nevím, jestli uchlácholí zákazníky Tesly, ať už ty, kteří si auto objednali, a teď se ukazuje, že ho dostanou mnohem později, než jim firma slíbila, anebo ty, kteří se potýkají s ne úplně fungujícím servisem a dalšími službami.

Ale pro mě zůstane Elon Musk, zejména po tomto rozhovoru, jedním z nejzajímavějších lidí technologické branže a možná vůbec. Zde je dvanáct (dle mého) nejzajímavějších věcí, které jsem si z toho rozhovoru odnesl.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

  1. Umělá inteligence bude chytřejší než lidé. Je jen otázkou času, kdy se to stane. Musk se toho však bojí méně než dřív, možná proto, že zaujal "víc fatalistický přístup". Říká: "Může to být strašné. Může to být skvělé. To zatím nevíme. Ale jedna věc je jasná. Umělá inteligence bude mimo lidskou kontrolu."

  2. Musk není obecně příznivcem regulace, v případě umělé inteligence to však považuje za nutné. Problém je v tom, že už je možná pozdě. Společnost je v přijímání regulací příliš pomalá. Musk dává jako příklad automobilový průmysl, který dekády bojoval proti regulacím, například požadavku na povinné používání bezpečnostních pásů. Přitom šlo o věc, která jednoznačně pomáhala chránit životy. "V případě umělé inteligence ovšem tolik času už nemáme," říká.

  3. "Když něco nemůžeš porazit, tak se s tím spoj." To platí o vztahu lidí k umělé inteligenci. Jinými slovy Musk vidí budoucnost v nějakém propojení lidí a počítačů. "Náš telefon je už naší součástí. Jsme kyborgové, byť si to většina lidí neuvědomuje." Problém je v "rozhraní", kterým jsou naše prsty. Ty jsou neskutečně pomalé. Na lepším řešení pracuje jedna z Muskových společností, Neuralink. Ta se chystá během několika měsíců oznámit "něco, co bude lepší, než si kdokoli myslí, že je možné!"

  4. Pro umělou inteligenci budeme možná tím, čím jsou pro nás šimpanzi. Tedy živočišný druh, který nám je v mnohém až neskutečně podobný. Ale, jak říká Musk, "šimpanzi nás naprosto nezajímají a my nejspíš nebudeme zajímat umělou inteligenci".

  5. Sociální média jsou prostředkem, který používáme, abychom vypadali lepší, než ve skutečnosti jsme. Zejména je to zřejmé u Instagramu. Člověka pak snadno napadne: "Všichni jsou takoví šťastní a krásní, a já nejsem tak šťastný, ani nevypadám tak dobře, to asi musím stát za houby," říká Musk. A přitom "někteří z těch lidí, kteří působí nejšťastněji, jsou ve skutečnosti těmi nejsmutnějšími".

  6. Automobily Tesla se v řízení zlepšují každý den. Když usnete v samořídícím módu, nic se vám nestane. Tesla pozná, že jste se delší čas nedotkli volantu, a tak zpomalí, rozbliká směrovky a probudí vás. "Tesla není auto. Je to věc maximalizující vaše potěšení. Je to asi nejzábavnější věc, kterou si dnes můžete koupit," říká Musk. Sám má kromě Tesel i dvě auta na benzin: Jaguara z roku 1961 a starý Ford Model T.

  7. Nový Tesla Roadster bude mít dojezd téměř tisíc kilometrů (600 mil) a zrychlení z 0 na 100 km/hod. (60 mil/hod.) za 1,9 vteřiny.

  8. Systém řízení prokluzu kol (ASR) je u elektrických aut lepší než u těch se spalovacími motory. Tesla testovala svá auta na zamrzlých jezerech ve Švédku, Norsku a na Novém Zélandu. Tesly Model S, Model X a Model 3 jsou nejbezpečnější auta, která kdy byla testována americkou vládou.

  9. Co Elonu Muskovi nedá spát? "Je docela těžké řídit firmy, zejména automobilovou firmu. Jsou jen dvě automobilové společnosti, které nikdy nezkrachovaly. Ford a Tesla." A dodává, že obě prošly etapami, kdy měly ke krachu velmi blízko.

  10. Musk má připravený design elektrického letadla, které bude startovat a přistávat vertikálně. Ale není to věc bezprostřední budoucnosti. "Elektrické letadlo teď nutně nepotřebujeme, elektrické auto ano," říká. Důvodem je to, že neustále používáme hlavně fosilní paliva. "Opravdu hrajeme s naším ovzduším a oceány šílenou hru. Bereme hluboko ze země spoustu uhlíku a vypouštíme ho do atmosféry. Je to šílené a nebezpečné," říká.

  11. Přál by si, aby politici věděli víc o vědě a technologiích. "Pravda je taková, že v Číně jsou v tom docela dobří." Starosta Pekingu podle něj vystudoval stavební a ekologické inženýrství (na Imperial College v Londýně) a jeho zástupce vystudoval fyziku.

  12. "Lidé jsou lepší, než si myslíme," říká Musk. Podle něj bychom se k sobě měli chovat líp. Trávit víc času s přáteli a méně na sociálních sítích. "Víc lásky" je podle Elona Muska recept na lepší svět. "Možná to zní otřepaně. Ale když budeme mít víc lásky, nikomu to neublíží."

Podívejte se na celý rozhovor:

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru