Moravské vinařství Víno Blatel začalo v tomto týdnu prodávat víno v netradiční digitální formě. Využívá při tom technologii blockchain známou třeba díky kryptoměnám bitcoin či jedinečným gifům obchodovaným za miliony dolarů. Místo vína obdrží kupující digitální token, tedy jakýsi certifikát dokládající vlastnictví dané lahve. Vinařství tím chce mimo jiné zabránit prodeji padělků i ukázat možné využití nových technologií v jinak tradičním oboru.

Zákazník si jednoduše na webovém tržišti OpenSea koupí digitální token na víno za kryptoměnu ethereum. Cena moravských vín ve formě tokenu se určuje aukcí u jednotlivých lahví, aktuálně je na tržišti od čtyř do sedmnácti tisíc korun. Vinařství zatím dalo do oběhu prvních deset lahví vína Cuvée Plachty ze slováckého vína.

S tokenem pak může zákazník dál obchodovat. Protože není potřeba přemisťovat fyzicky lahev, je obchodování mnohem jednodušší a otázkou několika kliknutí. O samotný nápoj ale zákazníci úplně nepřijdou – pokud víno budou chtít skutečně otevřít, a ne ho mít jen jako investici, mohou si skutečnou lahev vyzvednout na pobočce.

A i když může znít víno s digitálním tokenem jen jako nejnovější módní výstřelek s cílem upoutat pozornost, použití technologie blockchain má reálné přínosy. Znemožňuje třeba padělání. Podle experta na odhalování padělků vín Scotta Everse je totiž falešná až pětina všech vín na trhu.

Ale zatímco vzhled lahve i kolek je možné s vynaložením určitého úsilí padělat, u digitálního tokenu je informace o vlastnictví decentralizovaně uložena. K prolomení by bylo nutné vynaložit neúměrně velké prostředky, padělání je tedy značně nevýhodné.

Do budoucna by tak využití blockchainu v obchodování s vínem mohlo přinést snadnou ověřitelnost, zda si zákazník kupuje skutečně lahev vytouženého vína, a nikoliv jen podobně vypadající padělek. „Vinařství se celosvětově potýká s problémem padělání vína a také souvisejícími zdravotními a finančními potížemi,“ potvrzuje Vojtěch Olbrecht ze společnosti Costra Labs, která technologii blockchainu malým firmám, jako zmíněnému vinařství, zprostředkovává.

Takzvané NFT (Non-fungible, tedy nezastupitelné) tokeny zažívají v tomto roce boom. Jen v první polovině roku vzrostl trh s prodejem těchto tokenů na 2,5 miliardy amerických dolarů, tedy v přepočtu asi 54,5 miliardy korun.

Na rozdíl od zmíněného vína se často obchoduje s nehmotnými věcmi, například digitální kresbou. Třeba v březnu se prodal token k digitální koláži o každodennosti za 69 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,5 miliardy korun. I když si obrázek může kdokoliv prohlédnout na internetu či si ho stáhnout do počítače, jeho vlastník může být díky zmíněné technologii blockchain kdykoliv digitálně ověřen.