Americká telekomunikační společnost AT&T spojí svou rozsáhlou mediální součást WarnerMedia s firmou Discovery. Vznikne tak samostatný mediální podnik, jenž bude schopen konkurovat i firmám Netflix a Walt Disney, oznámily v pondělí firmy.

AT&T podle dohody získá asi 43 miliard dolarů (901,5 miliardy korun) ve formě hotovosti, dluhových cenných papírů a převzetí dluhu. Akcionáři AT&T pak budou mít v nové firmě podíl 71 procent, akcionáři Discovery pak 29 procent. Dohoda by měla být dokončena do poloviny příštího roku. Schválit ji ale ještě musejí akcionáři Discovery a regulační orgány.

 „Tato dohoda spojuje dva lídry v oblasti zábavy s doplňujícím se obsahem a staví novou společnost na jednu z předních pozic mezi globálními streamovacími platformami,” řekl generální ředitel AT&T John Stankey.

AT&T v roce 2018 koupila mediální konglomerát Time Warner. Akvizicí se snažila vytvořit mediální a telekomunikační gigant, který by kombinoval obsah a distribuci. To se ukázalo jako nákladná strategie, protože firma se současně snažila rozšířit bezdrátové služby nové generace. Společnost se také kvůli svým ambicím výrazně zadlužila, uvedla agentura Reuters.

Nová společnost bude schopna více investovat do původního obsahu pro streamovací služby. Bude vlastnit více než 100 mediálních značek, včetně hollywoodského filmového studia Warner Bros a televizních stanic HBO, CNN, Cartoon Network, HGTV, Food Network, Eurosport či Animal Planet. Společnost Warner Bros produkovala například filmy o Harrym Potterovi, Batmanovi nebo snímek Interstellar.

Výnosy nové firmy by v roce 2023 měly činit zhruba 52 miliard dolarů a hrubý provozní zisk EBITDA 14 miliard dolarů. 

Na zprávu reagují pozitivně akcie obou společností – akcie Discovery během pondělí posilují o devět procent, cena podílu v AT&T roste o více než tři procenta.

Novou společnost povede dosavadní šéf a prezident Discovery David Zaslav. Její název oznámí zástupci firmy v příštích dnech. Nejistá je naopak budoucnost současného ředitele WarnerMedia Jasona Kilara.

Dohoda přichází v době, kdy domácnosti stále více opouštějí kabelové a satelitní televize a kdy se naopak zvyšuje obliba streamovacích služeb, jako je právě Netflix. Ten má aktuálně po celém světě přes 200 milionů předplatitelů. Konkurenční Disney+ jich má okolo 100 milionů. 

Kanály HBO a HBO Max mají aktuálně globálně kolem 64 milionů předplatitelů. Streamovací služba Discovery+ jich má přibližně 15 milionů. Kanály jako Discovery Channel či Animal Planet patřící společnosti Discovery sleduje kolem 88 milionů amerických domácností.

Stankey a Zaslav uvedli, že obě společnosti do obsahu investovali celkem 20 miliard dolarů ročně. To je velikostí řadí před Netflix, který každý rok za obsah utratí okolo 17 miliard. Investice Disney se podle odhadů serveru CNBC pohybují mezi 14 až 16 miliardami.

Společnost AT&T založil  roce 1877 vynálezce telefonu Alexander Graham Bell. Podnik je aktuálně z pohledu příjmů největší telekomunikační firmou na světě.