Letecké společnosti mají povinnost odškodnit cestující za zrušení či velké zpoždění letu v případě, že je způsobila stávka personálu. Rozhodl o tom v úterý Soudní dvůr Evropské unie, podle jehož verdiktu není zejména stávka za lepší platové podmínky žádnou mimořádnou okolností, při které by aerolinky pasažéry odškodňovat nemusely.

Nejvyšší orgán unijní justice se na žádost švédského soudu zabýval sporem mezi cestujícím a leteckou společností SAS. Skandinávské aerolinky předloni zrušily řadu letů kvůli stávce pilotů v Dánsku, Švédsku a Norsku, aniž klientům vyplatily odškodné. Spotřebitelská organizace Airhelp zastupující pasažéra v žalobě uvedla, že na základě unijní směrnice o právech cestujících má být odškodněn. Aerolinky naproti tomu tvrdily, že stávku nemohly ovlivnit, proto náhradu vyplácet nemusejí.

Související

Soud v Lucemburku dal v úterý za pravdu cestujícímu. Stávka je podle unijních soudců součástí kolektivního vyjednávání o mzdách. Proto „musí být vnímána jako událost spojená s běžným vykonáváním aktivit zaměstnavatele“ a nelze ji brát jako mimořádnou a neovlivnitelnou událost.

Aerolinky navíc mají čas se na stávku připravit, pokud je vyhlášena nějakou dobu předem v souladu se zákonem, konstatoval soud.

Soudci se úterním verdiktem rozešli s názorem svého generálního advokáta, který minulý týden konstatoval, že stávka může být důvodem pro nevyplacení odškodného.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru