Největší tuzemský internetový obchod Alza.cz loni podle předběžných výsledků zvýšil meziročně obrat o 28 procent na rekordních 37,3 miliardy korun bez DPH. Podobným tempem rostl loni i čistý zisk, který v roce 2019 činil zhruba 1,06 miliardy Kč. Přesnou výši zisku firma neuvedla. Počet zákazníků se rozrostl na téměř pět milionů. Ti na e-shopu vytvořili 15,8 milionu objednávek, což je o 3,5 milionu meziročně více. Téměř polovina z nich byla uhrazená kartou on-line a čtvrtina byla v hlavní sezóně doručená do AlzaBoxů. Oznámili to ve středu zástupci společnosti.

Alza rostla ve všech zemích, kde působí. V Česku zaznamenala růst o 23 procent, na Slovensku to bylo 36 procent a v Maďarsku 27 procent. V Rakousku a Německu vyrostla o 250 procent, resp. o 236 procent.

Vedle expanze investovala Alza do rozvoje svých služeb a nabízeného portfolia zboží. "Zaměřili jsme se na naše privátní značky například sportovní vybavení Campgo či Stormred, ořechy Bery Jones nebo příslušenství k mobilním telefonům AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologickou drogerii AlzaEco," uvedl místopředseda představenstva Petr Bena. Obrat programu Alza Dropshipment meziročně vzrostl o 220 procent, i díky zapojení nových velkých partnerů jako například prodejce módy Zoot nebo Alkohol.cz.

Covid také loni podpořil další snižování placení na dobírku, která tvoří už jen desetinu plateb. Alza nabízí i platbu bitcoinem: loni si za něj lidé koupili zboží za 56 milionů korun.

Zásadním se během pandemie ukázalo rozhodnutí intenzivně budovat síť samoobslužných výdejních AlzaBoxů, které umožňují bezpečné vyzvednutí objednávek. E-shop během roku jejich počet více než ztrojnásobil na 800. Podle Beny Alza do dvou let zvýší počet těchto boxů v Česku a na Slovensku na tři tisíce, což bude znamenat 300 tisíc schránek. Zároveň se firma chystá otevřít tuto platformu pro další dopravce i jiné e-shopy. 

V roce 2020 pokořilo 15 specializovaných segmentů miliardovou hranici. Mobilní telefony přesáhly obrat čtyři miliardy korun, těsně pod touto úrovní skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. Mezi nové miliardové segmenty se zařadily kosmetika a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. "Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionu korun a 119 715 objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu," dodal ředitel marketingu Jan Sadílek.

Pro Alzu je pro příští roky důležitá expanze. Firma je zatím aktivní na německém, rakouském a maďarském trhu. Mimo EU se nyní ocitla Velká Británie, kde byl růst obratu přes 300 procent. Všechny pobočky jsou podle Sadílka nyní ziskové. Pro Maďarsko letos Alza hodlá otevřít další logistické centrum. "Bez evropské expanze Alza dlouhodobě nepřežije. Do pěti let je potřeba být v 10 zemích," dodal manažer. Zda bude dalším velkým trhem, kam Alza vstoupí Itálie nebo Polsko ale nechtěl komentovat. 

Loni se kvůli koronaviru dařilo i dalším e-shopům. Celý trh vzrostl o čtvrtinu na téměř 200 miliard korun a počet e-shopů na českém trhu se zvýšil o 2900 na 49 500. Například internetový prodejce parfémů a kosmetiky Notino, který nepůsobí jen v Česku, loni zvýšil obrat o 42 procent na 14,5 miliardy korun, největší prodejce spodního prádla Astratex rostl o pětinu na více než 800 milionů korun.

Alza vznikla v roce 1994. V současné době ji vlastní skupina investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L.S. Investments Limited. v současnosti zaměstnává přes 3000 lidí a letos chce jen v kancelářích jejich počet zvýšit o nejméně 200.