Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) ve středu povolila obnovit komerční provoz letadel Boeing 737 Max na území EU. Úřad to ve středu oznámil ve své tiskové zprávě. Provoz byl před téměř dvěma lety v celém světě přerušen kvůli dvěma tragickým nehodám. Obnovení provozu letounů už v listopadu odsouhlasili regulátoři ve Spojených státech.

"Po důkladné analýze jsme dospěli k závěru, že letoun 737 Max se může bezpečně vrátit do služby," uvedl šéf EASA Patrick Ky. Provoz letadel byl v březnu 2019 přerušen po nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí.

Povolení k návratu do vzduchu se týká upravené verze letounu Boeing 737 Max s řadou bezpečnostních vylepšení.

Mezi podmínky EASA pro návrat letounů do služby patří rovněž adekvátní školení pilotů. "Budeme i nadále pozorně sledovat provoz letadel 737 Max, jakmile vstoupí zpět do služby," upozornil Ky.

"Toto rozhodnutí jsme neučinili lehkovážně," konstatoval šéf britského úřadu CAA Richard Moriarty. "Kdybychom nebyli přesvědčeni, že letadlo je způsobilé k letu a bezpečně funguje, nedali bychom povolení jeho britským provozovatelům a nepustili bychom stroj do britského vzdušného prostoru," dodal. I britský regulátor vyžaduje zácvik pilotů.

Smartwings nasadí první letoun Boeing 737 Max během února. Všech 7 letadel, které vlastní, pak zprovozní postupně do léta. Předtím udělá aktualizace.

Letadla chce společnost nasazovat na linky na Kanárské ostrovy, na Madeiru, do Spojených Arabských Emirátů, Ománu, na Kapverdy a další. Od dubna by měl mít jeden letoun základnu také v Tel Avivu. Odtud budou následně Smartwings létat na Tenerife, do Lisabonu a Marakkéše.

Smartwings musí po celou dobu odstavení letadel nahrazovat problémové stroje jinými letouny. Společnost v závěru minulého roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení na více než 1,5 miliardy korun. Náhradu škody nyní aerolinky vymáhají po americkém výrobci.

Skupina Smartwings Group, do níž Smartwings spolu s ČSA patří, se v současnosti potýká s problémy i kvůli koronavirové krizi. Loni kvůli tomu žádala o pomoc i stát, zatím ji však nedostala. Od konce srpna společnost využívá mimořádného moratoria pro odklad splátek dluhů. Kvůli krizi skupina loni rozhodla o propuštění až 600 zaměstnanců.

Problémy kolem letadel 737 Max už stály americkou společnost Boeing desítky miliard dolarů. Loni navíc firmu zasáhl útlum osobní letecké dopravy v důsledku pandemie covidu-19. Výrobce letadel z těchto důvodů vykázal rekordní celoroční ztrátu 11,94 miliardy dolarů (256,3 miliardy korun). Tržby se za loňský rok snížily o 24 procent na 58,16 miliardy dolarů (1,25 bilionu korun). Boeing také znovu pozdrží výrobu svého zcela nového letadla 777X. Loni dodal zákazníkům pouze 157 letadel, což je nejméně za 43 let. Dodávky byly asi o 60 procent nižší než v roce 2019.