Výrobce elektrických skútrů Čezeta zřejmě skončí v insolvenci a ukončí výrobu. Firmě se nepodařilo najít kupce a její stávající majitelé nebyli ochotni vložit dostatečnou hotovost pro další pokračování činnosti. V tiskové zprávě to ve středu uvedl generální ředitel a majoritní vlastník společnosti Neil Eamonn Smith.

Společnost sídlící v Prostějově není podle Smithe zisková, i když ztráty se od roku 2018 do roku 2020 každoročně snižovaly. Za roky 2018 a 2019 vykázala dohromady ztrátu přes 21 milionů korun. "Na čekací listině je přes 100 000 eur (2,6 milionu korun) prodejních objednávek a Čezeta je prakticky bez dluhů, kromě dluhů vůči svým vlastníkům," podotkl.

Nového majitele začala firma hledat loni na podzim. Smith vlastní podíl 70 procent a drobní investoři zastoupení crowdfundingovou firmou Crowdberry zbylých 30 procent.

Společnost před osmi lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného "prasete" vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě. V Česku loni prodala jeden motocykl a o rok dříve 13 strojů.

V roce 2018 česko-slovenská crowdfundingová společnost Crowdberry vybrala pro firmu 20 milionů korun na zahájení sériové výroby prvního elektrického vozidla v České republice. Téměř celý skútr vznikal v České republice za pomoci sítě 30 místních dodavatelů.

"Nadále věřím ve smysluplnost projektu a i v současné situaci udělám vše pro to, abych podpořil kohokoli, kdo společnost převezme. Zůstávám obdivovatelem české tradice ve výrobě kvalitních motocyklů. Jak jsem řekl už na začátku projektu Čezety - dobré věci by měly pokračovat," dodal Smith.

Čezeta v současnosti vyvíjela nový model o 50 procent levnější než ten současný, který vyjde na více než 300 000 korun. Elektrická Čezeta se stala motocyklem roku ve své kategorii.

Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly s až 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně.