Kanadská maloobchodní společnost Alimentation Couche-Tard zrušila plány na převzetí evropského řetězce Carrefour za 16,2 miliardy eur, v přepočtu 424 miliard korun. Důvodem je odpor francouzské vlády.

Rozhodnutí o ukončení jednání o fúzi padlo podle zdrojů agentury Reuters po setkání francouzského ministra financí Bruna Le Maira se zakladatelem Couche-Tard Alainem Bouchardem. Již předtím Le Maire vyloučil prodej Carrefouru z důvodu zabezpečení dodávek potravin. "To naše 'ne' je zdvořilé, ale je to jasné a konečné 'ne'," uvedl v pátek Le Maire. Carrefour ani Couche-Tard se k informacím nevyjádřily.

Couche-Tard doufala, že získá vládní požehnání díky závazkům jako zachování pracovních míst i dodávkám potravin od francouzských výrobců či tím, že ředitelé obou firem budou ve sloučené společnosti zastávat funkci generálního ředitele společně. Kanaďané chtěli rovněž investovat do Carrefouru kolem tří miliard eur. Carrefour spojení podporoval. Francouzská vláda však v pátek − do 24 hodin po potvrzení jednání − spojení odmítla.

Bouchard podle zdrojů osobně odletěl do Paříže, aby vysvětlil podstatu dohody. Ministr financí však zopakoval svůj nesouhlas. Firma Couche-Tard nejdříve zvažovala, že by pokračoval v dohodě i přes nesouhlas vlády, nakonec se však rozhodl od dohody odstoupit.

Carrefour je druhým největším maloobchodním řetězcem v Evropě, má téměř 12 300 obchodů ve 30 zemích a zaměstnává zhruba 320 tisíc lidí. Z toho 105 tisíc ve Francii. V zemi tak je největším soukromým zaměstnavatelem. Pod kontrolou má zhruba pětinu francouzského trhu s potravinami. Spolu s dalšími řetězci tak má i zásadní úlohu v zásobování potravinami v době pandemie. Francouzská vláda tak odmítnutím spojení Carrefouru s Kanaďany využila zákona, podle kterého může zablokovat prodej strategicky významné společnosti do rukou firmy ze země, která není členem Evropské unie.

V roce 2019 měl Carrefour obrat 80,7 miliardy eur (přes 2,1 bilionu korun). V pátek jeho tržní kapitalizace činila 13,4 miliardy eur, když jeho akcie minulý týden vzrostly zhruba o desetinu právě díky informacím o možném převzetí.

První obchod Alimentation Couche-Tard vznikl v Quebeku v roce 1980, jeho pobočky jsou menšího formátu, s poměrně dlouhou otevírací dobou a často jsou součástí čerpacích stanic. Po akvizici několika malých konkurentů na kanadském trhu vstoupila firma Couche-Tard v roce 2001 na trh v USA a v roce 2012 do Evropy. Dnes Alimentation Couche-Tard provozuje asi 14 tisíc obchodů se 130 tisíci zaměstnanci. Její tržby jsou sice proti Carrefouru zhruba poloviční, ale tržní hodnotu má více než dvojnásobnou (v přepočtu 719 miliard korun). Akcie společnosti minulý týden klesaly, ale v pátek, po francouzském "ne", stouply skoro o pět procent.