Stále více se objevují hlasy, podle kterých připomíná rychlý růst cen akcií technologických firem z posledních měsíců internetovou nebo také dot com bublinu z konce minulého tisíciletí. I tehdy hnal hodnoty firem rychle vzhůru obrovský optimismus investorů ohledně budoucího vývoje jejich hospodaření. Šlo hlavně o společnosti, které měly cokoliv společného s tehdy teprve se rozvíjejícím odvětvím internetového podnikání. Bublina dosáhla svého vrcholu v březnu 2000 a následně se burzovní indexy a ceny akcií řady firem propadly o desítky procent.

Nyní je situace na amerických burzách v mnohém podobná. Technologické firmy patří mezi tahouny burzovních indexů, včetně nejsledovanějšího S&P 500, a ty se tak i přes prudký propad hodnoty loni na jaře nachází na historických rekordech. Některé fondy, které se zaměřují na rychle rostoucí, inovativní firmy, loni zaznamenaly zhodnocení i 100 a více procent. Ocenění řady firem z hlediska výše jejich tržeb, zisků či spíše ztrát se navíc často až vymyká logice.    

Podle Jaroslava Vybírala, hlavního investičního stratéga ČSOB Asset Management, se stejně jako před dvěma desítkami lety objevují na trhu znaky burzovní mánie. "Na technologickém trhu jsou dvě skupiny firem. Na jedné straně silní lídři, na druhé straně firmy, jejichž ceny akcií jsou přepálené. A tam se můžeme bavit o paralelách s dot com bublinou," říká v rozhovoru pro HN. Jako příklad firem, jejichž akcie jsou vysoce předražené, uvádí například poskytovatele videokonferenčních hovorů Zoom Video a kanadskou e-commerce společnost Shopify.

HN: Jak se díváte na vývoj cen akcií technologických firem? Občas bývá rychlý růst přirovnáván k internetové bublině na konci tisíciletí.

Viděl bych na trhu dvě skupiny. Je tady velká pětka, tedy Apple, Alphabet, Amazon, Facebook a Microsoft. A to jsou všechno firmy se skvělými obchodními modely. Pokud to srovnáme s obdobím před dvaceti lety, tak nic z toho neexistovalo. A podnikání těchto firem bylo v začátcích nebo ještě neexistovaly. Alphabet, Facebook či Amazon se zrodily v garážích okolo počátku milénia. Například Apple byl v 90. letech dokonce ve velkých problémech, naopak Microsoft byl dinosaurus (jemuž mimochodem seriózně hrozilo administrativní rozdělení), který obdivuhodně zvládl transformaci. Silné obchodní modely, které máme teď, před dvaceti lety nebyly. Každá z těch firem má svá specifika. Mají silné cash flow, silnou rozvahu, nízké zadlužení. A to tady v 90. letech u technologických firem nebylo.

Takže různá srovnání s internetovou bublinou z přelomu tisíciletí nejsou, minimálně u těchto společností, správná. Hospodaření těchto firem je velmi silné. Takže jsou tu firmy, jejichž akcie jsou sice dražší, ale jejich byznysmodel je silný. Navíc, a to trh velmi oceňuje, tyto firmy úspěšně konvertují svého zákazníka do pozice pravidelně platících jedinců. A pravidelná měsíční platba je pro akcionáře jednoduše super.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru