O psychologických dopadech koronaviru se diskutuje minimálně od jara a stejně dlouho se říká, že rok 2020 je kvůli tomu rokem introvertů. O tom, že pandemie je ideální dobou pro introverty a drsným testem pro extroverty, píší média celého světa. Do toho přicházejí přední světové společnosti s tím, že jejich zaměstnanci se do kanceláří nevrátí buď už nikdy, nebo minimálně mnoho dalších měsících. Týká se to Googlu nebo Facebook, v Česku například Avastu. Nyní debaty o tom znovu nabírají na síle.

Jak to ale ve skutečnosti je s dopadem home officů na lidi, kteří jsou plaší? Opravdu jim to svědčí? Podle Kateřiny Zábrodské z Psychologického ústavu Akademie věd, která se dlouhodobě zabývá kvalitou pracovního života a dopadem atmosféry a podmínek na pracovišti na duševní zdraví zaměstnanců, spíš ne. Osobní kontakt totiž zůstává klíčovou zkušeností i pro vyhraněné introverty.

HN: O introvertech všichni mluví, ale opravdu víme, kdo jsou introverti? Není obecná představa introverta coby tichého, v koutku sedícího člověka špatná?

Jsou samozřejmě laické představy o tom, kdo je introvert a extrovert, které nejsou vždy ve shodě s tím, jak se používají v odborné komunitě. To základní, co odděluje introverta a extroverta, je potřeba odlišné míry stimulace z vnějšího prostředí. Introvert má potřebu relativně nízké stimulace a extrovert vysoké. Netýká se to jen sociálního kontaktu, ale stimulace obecně, třeba i míry hluku. Existují zajímavé studie, které ukazují, že introverti podávají lepší pracovní výkon v tichém prostředí a extroverti v hlučném.

Představy, že introvert je nesmělý člověk, který chce sedět v rohu, nejsou úplně oprávněné. To pak záleží na dalších osobnostních vlastnostech. Není to tak, že by lidé byli striktně rozděleni na introverty a extroverty. Většina se pohybuje někde ve středu s tím, že u někoho převažuje trochu extraverze a trochu introverze. Takže takové vyhraněné tipy, kdy je někdo introvertní a potřebuje minimum kontaktu, jsou spíše extrémy.

HN: Jak je to u introvertů s kreativitou a schopností vést jiné lidi?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru