O psychologických dopadech koronaviru se diskutuje minimálně od jara a stejně dlouho se říká, že rok 2020 je kvůli tomu rokem introvertů. O tom, že pandemie je ideální dobou pro introverty a drsným testem pro extroverty, píší média celého světa. Do toho přicházejí přední světové společnosti s tím, že jejich zaměstnanci se do kanceláří nevrátí buď už nikdy, nebo minimálně mnoho dalších měsících. Týká se to Googlu nebo Facebook, v Česku například Avastu. Nyní debaty o tom znovu nabírají na síle.

Jak to ale ve skutečnosti je s dopadem home officů na lidi, kteří jsou plaší? Opravdu jim to svědčí? Podle Kateřiny Zábrodské z Psychologického ústavu Akademie věd, která se dlouhodobě zabývá kvalitou pracovního života a dopadem atmosféry a podmínek na pracovišti na duševní zdraví zaměstnanců, spíš ne. Osobní kontakt totiž zůstává klíčovou zkušeností i pro vyhraněné introverty.

HN: O introvertech všichni mluví, ale opravdu víme, kdo jsou introverti? Není obecná představa introverta coby tichého, v koutku sedícího člověka špatná?

Jsou samozřejmě laické představy o tom, kdo je introvert a extrovert, které nejsou vždy ve shodě s tím, jak se používají v odborné komunitě. To základní, co odděluje introverta a extroverta, je potřeba odlišné míry stimulace z vnějšího prostředí. Introvert má potřebu relativně nízké stimulace a extrovert vysoké. Netýká se to jen sociálního kontaktu, ale stimulace obecně, třeba i míry hluku. Existují zajímavé studie, které ukazují, že introverti podávají lepší pracovní výkon v tichém prostředí a extroverti v hlučném.

Představy, že introvert je nesmělý člověk, který chce sedět v rohu, nejsou úplně oprávněné. To pak záleží na dalších osobnostních vlastnostech. Není to tak, že by lidé byli striktně rozděleni na introverty a extroverty. Většina se pohybuje někde ve středu s tím, že u někoho převažuje trochu extraverze a trochu introverze. Takže takové vyhraněné tipy, kdy je někdo introvertní a potřebuje minimum kontaktu, jsou spíše extrémy.

HN: Jak je to u introvertů s kreativitou a schopností vést jiné lidi?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru