Větší poptávka po internetových službách v době karantény a pandemie se odrazila i na ekonomických výsledcích takzvané velké čtyřky. Facebook i Amazon meziročně zdvojnásobily své zisky. Očekávání analytiků předčily i výsledky Applu. Příjmy Alphabetu, který vlastní Google, naopak mírně klesaly, především kvůli oslabení trhu s reklamou.

Facebook ve druhém čtvrtletí zdvojnásobil čistý zisk na 5,18 miliardy dolarů (114,7 miliardy korun) z 2,62 miliardy dolarů před rokem. Hospodářské výsledky předčily očekávání analytiků. Během pandemie, kdy prudce stoupl provoz na internetu, využívalo jeho cílené reklamy více firem.

Hospodářský výsledek z loňského druhé čtvrtletí zahrnoval též pokutu dvě miliardy dolarů od americké Federální obchodní komise (FTC) za porušení ochrany soukromí. Zisk na akcie z letošního druhého kvartálu činil 1,80 dolaru.

Celkové tržby Facebooku v tomto období meziročně stouply o 10,7 procenta na 18,69 miliardy dolarů, a překonaly tak odhady odborníků dotazovaných společností Refinitiv. Ti měly za to, že tržby internetové společnosti budou 17,4 miliardy dolarů.

Počet aktivních měsíčních uživatelů v období od dubna do června vzrostl na 2,7 miliardy, zatímco analytici odhadovali, že sociální síť bude na konci června mít 2,62 miliardy uživatelů.

Akcie Facebooku v řádném obchodování zpevnily o půl procenta na 234,5 dolarů. Po konci seance si kolem 22:45 středoevropského letního času mimo burzovní obchodování připisovaly před šest procent.

Apple plánuje rozdělení akcií

Americké společnosti Apple stoupl ve fiskálním třetím čtvrtletí zisk o 12 procent na 11,3 miliardy dolarů (250,2 miliardy korun). Tržby se za tři měsíce do konce června zvýšily o 11 procent na 59,7 miliardy dolarů. Výsledky firmy překonaly očekávání analytiků a tržby rostly ve všech kategoriích a geografických segmentech, protože lidé pracující a studující z domova v době pandemie měli zájem o produkty a služby Applu, napsala agentura Reuters. Firma rovněž oznámila, že plánuje rozdělení akcií, aby byly cenově dostupnější pro více investorů.

Zisk na akcii činil 2,58 dolaru, zatímco analytici dotazovaní agenturou FactSet čekali zisk jen 2,05 dolaru na akcii. Tržby měly podle analytiků činit 52,24 miliardy dolarů. Tržby ze zahraničí se na celkových tržbách podílely 60 procenty.

Tržby z prodeje iPhonů činily 26,42 miliardy dolarů a byly o čtyři miliardy dolarů vyšší, než čekali analytici. Fiskální třetí čtvrtletí bylo prvním, kdy se začal prodávat levnější přístroj iPhone SE. Tržby v segmentu služeb, jako iCloud a Apple Music, stouply o 14,8 procenta.

Související

Společnost také oznámila, že správní rada schválila rozdělení akcií v poměru čtyři za jednu. Obchodování s novými akciemi má začít 31. srpna. Cena akcií firmy v pátek po oficiálním uzavření obchodování poprvé překonala 400 dolarů.

Firma odmítla poskytnout výhled na letošní fiskální rok.

Tržby Googlu klesly

Americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetové firmy Google, poprvé klesly čtvrtletní příjmy. Pokles byl sice velmi nízký, naznačuje však oslabení trhu s reklamou a zároveň připomíná, že ekonomika bojuje s mnohem většími problémy, než tomu bylo v době krize v roce 2009, upozornila agentura AP. Zisk společnosti se pak propadl o 30 procent na 6,96 miliardy dolarů (154,1 miliardy korun).

Tržby klesly meziročně o dvě procenta na 38,3 miliardy dolarů. Zhruba 66 procenty se na tržbách Alphabetu podílejí reklamy na Googlu a YouTube. Výsledky však překonaly odhady analytiků, kteří čekali tržby 37,37 miliardy dolarů, protože více inzerentů se obrátilo na internetový vyhledávač, aby oslovili případné zákazníky v době pandemie nemoci covid-19. Doposud nejhorší výkon Google zaznamenal ve druhém čtvrtletí 2009, kdy jeho tržby stouply jen o tři procenta.

Díky svým převážně bezplatným nástrojům pro prohlížení webu, sledování videa a uskutečňování telekonferencí se Google stal větší součástí života mnoha spotřebitelů, protože nařízená karanténa donutila lidi spoléhat při práci i zábavě na internet. Inzerenti se však naopak potýkali v době pandemie s finančními problémy, museli propouštět a škrtat výdaje a rozpočty na marketing jsou obvykle první, kde se škrtá, zvlášť pokud se týká velkých klientů internetových vyhledávačů, jako jsou aerolinky a hotely.

Reklamní podnikání Googlu dlouhodobě sleduje trend širší ekonomiky. Americká ekonomika podle páteční zprávy vykázala kvůli dopadům šíření nového koronaviru nejhlubší propad v zaznamenané historii. Googlu se podařilo odolat zpomalení mnohem lépe než dříve, protože kvůli pandemii se internet stal pro inzerenty atraktivnější než televize, rozhlas a další možnosti.

Také tržby YouTubu překonaly očekávání, činily 3,81 miliardy dolarů a zvýšily se o šest procent. Tržby cloudové divize stouply o 43 procent na 3,01 miliardy dolarů, napsala agentura Reuters.

Amazon se dostal na rekord

Internetový obchod Amazon ve druhém čtvrtletí meziročně zdvojnásobil zisk na 5,2 miliardy dolarů (115,1 miliardy korun). Ačkoli společnost nevylučovala, že kvartál uzavře se ztrátou, protože za ochranné pomůcky svým zaměstnancům a další opatření kvůli pandemii utratila čtyři miliardy dolarů, nakonec vykázala rekordní zisk za 26 let své existence. Lidé se vlivem karanténních opatření více uchylovali k nakupování prostřednictvím internetu.

Tržby společnosti v období od dubna do června meziročně stouply o 40 procent na 88,9 miliardy dolarů. Zatímco kamenné obchody byly nuceny mnohdy kvůli vládním opatření proti šíření koronaviru zavřít, Amazon musel v uplynulých měsících najmout 175 tisíc pracovníků, aby ustál nárůst poptávky.

"Bylo to krajně nezvyklé čtvrtletí," uvedl v prohlášení nejbohatší člověk světa Jeff Bezos, který Amazon v roce 1994 založil a společnost vede.

Akcie tohoto internetového obchodu letos vzrostly o 60 procent. V pátek v řádném obchodování zpevnily o 0,6 procenta na 3051,88 dolaru. Po konci seance si kolem 23:20 středoevropského letního času mimo burzovní obchodování připisovaly kolem pěti procent.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru