Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v letošním prvním pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny na 228 milionů eur (zhruba šest miliard korun) z 824 milionů eur před rokem. Oznámil to ve čtvrtek mateřský koncern Volkswagen. Automobilový průmysl letos těžce zasáhla koronavirová krize. Tržby Škody Auto v pololetí klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy korun) z 10,2 miliardy před rokem.

Volkswagen rovněž uvedl, že Škoda v pololetí prodala 372 tisíc vozů. To představuje meziroční pokles o 33,6 procenta. Mezi zákazníky byly populární zejména sportovně-užitkové vozy Kodiaq a Karoq a nové modely Scala a Kamiq.

Koronavirová krize měla v automobilovém sektoru negativní dopad na poptávku i na výrobní aktivity. Škoda Auto koncem dubna obnovila výrobu ve svých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Odstávka kvůli pandemii způsobené koronavirem trvala téměř šest týdnů.

Škoda Auto vyrábí automobily také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.

Tento měsíc Škoda Auto oznámila, že předseda představenstva Bernhard Maier končí po necelých pěti letech v čele podniku. Jeho nástupce zvolí představenstvo v srpnu.

Důvody Maierova odchodu firma nesdělila. Podle německého listu Handelsblatt jsou v pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen. V médiích se delší dobu objevují zprávy, že Volkswagenu vadí úspěch Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním automobilům koncernu.

Volkswagen se propadl do ztráty

Také Volkswagen, mateřský koncern automobilky Škoda, se v prvním pololetí propadl do provozní ztráty 800 milionů eur (21 miliard korun) po zisku 10 miliard eur před rokem. Koncern ve čtvrtek také oznámil, že sníží dividendu.

Tržby v pololetí meziročně klesly o 23 procent na 96,1 miliardy eur (2,5 bilionu korun), zatímco odbyt klesl o 27 procent na 3,9 milionu vozů.

Koncern očekává výrazný propad odbytu i v celém letošním roce. Počítá sice s dosažením celoročního provozního zisku, ten by však měl být mnohem nižší než vloni.

"První pololetí 2020 bylo kvůli pandemii nemoci covid-19 jedním z nejobtížnějších v historii našeho podniku," uvedl člen představenstva Frank Witter, který je zodpovědný za finance. "Díky pozitivním trendům z posledních týdnů a díky tomu, že jsme na trh uvedli řadu atraktivních modelů, hledíme na druhou polovinu roku s opatrným optimismem," citovala ho agentura Reuters.

Firma nyní navrhuje, že za loňský rok vyplatí dividendu 4,8 eura na jednu kmenovou akcii. Zhoršila tak svůj dřívější návrh, který činil 6,5 eura na akcii. Akcionáři budou o dividendě hlasovat na výroční valné hromadě, která byla kvůli koronaviru odložena na konec září a uskuteční se virtuální formou.

Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody také řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru