Německý automobilový koncern Volkswagen zastavil plány na výstavbu nové továrny v Turecku, která měla vyrábět i škodovky. Firma ve středu podle agentury DPA oznámila, že za jejím rozhodnutím je propad poptávky v důsledku koronavirové krize. Volkswagen už loni plány na výstavbu továrny v Turecku odložil kvůli mezinárodní kritice tureckých vojenských operací v Sýrii.

Podle mluvčího koncernu nejsou z dnešního pohledu dodatečné výrobní kapacity zapotřebí. Továrna měla vyrábět automobily Volkswagen Passat a také Škoda Superb. Místo závodu v Turecku by je podle listu Automobilwoche měl vyrábět bratislavský závod koncernu.

Volkswagen má v současnosti 122 továren po celém světě, turecká výrobní hala měla být 123. v pořadí. Jejím účelem bylo zajistit společnosti lepší přístup na trhy ve východní Evropě a na Středním východě a také navýšit výrobní kapacity značek VW a Škoda Auto. 

Podle dřívějších informací agentury Reuters měla továrna ročně vyrábět 300 tisíc vozů Volkswagen Passat a Škoda Superb. Nová fabrika měla zaměstnávat téměř 4000 lidí. Začátek výstavby byl plánován na konec tohoto roku a výroba měla začít v roce 2022.

Škoda už nemá v České republice dostatečné kapacity a některé její vozy se vyrábějí v jiných továrnách koncernu. V roce 2014 vyrobila Škoda jeden milion aut, zatímco loni dodala celosvětově 1,25 milionu vozů. Tento počet by měl v příštích letech dál výrazně růst. Škoda těží hlavně z poptávky po nových modelech SUV.

Škoda provozuje tři výrobní závody v České republice a vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii; většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu vyrábí ve spolupráci s místními partnery.

Nová továrna měla podle plánů stát blízko Izmiru. Původně se mluvilo o tom, že by měl nový závod Volkswagenu stát ve východní Evropě. Média pak uváděla, že automobilka pro tento závod zvažuje Bulharsko nebo Turecko.

Podle německého časopisu Automobilwoche se projektem nové továrny zabýval sám šéf koncernu Herbert Diess. Hovořilo se také o tom, že na výběr Turecka tlačil Katar, který vlastní ve Volkswagenu 17procentní podíl. Mluvčí uvedl, že plány na novou továrnu se vyjasnily, ale že ještě nebyly dokončeny.

Plánovaná lokalita nové továrny u města Manis poblíž Izmiru:


Související
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru