Český srovnávač cen Heureka.cz v pátek podal u pražského městského soudu žalobu na americkou společnost Google kvůli zneužití dominantního postavení ve vyhledávání. Požaduje po ní 394,9 milionu korun jako ušlý zisk za tři roky, kdy Google ve výsledcích vyhledávání zvýhodňoval vlastní srovnávač cen Nákupy Google (Google Shopping) před konkurencí. Serveru Lupa.cz to řekl ředitel Heureky.cz Tomáš Braverman. České zastoupení Googlu zatím žalobu neobdrželo.

Google zneužívá dominanci ve vyhledávání a ani přes nařízení Evropské komise (EK), která mu v roce 2017 vyměřila pokutu, problém nenapravil, odůvodnil Braverman rozhodnutí českého srovnávače cen, proč chce na Googlu vymáhat ušlý zisk.

EK dala před třemi lety Googlu za zneužití dominantního postavení na trhu pokutu 2,42 miliardy eur (63,6 miliardy korun). Podle komise ve svém vyhledávači zvýhodňoval jiný vlastní produkt, a to službu pro porovnávání obchodních nabídek. Google se proti tomu odvolal a případ nadále řeší soudy.

Google podle svého sdělení od roku 2017 upravil Nákupy Google tak, aby vyhovovaly výtkám komise. Nedávno začal testovat nový formát, který poskytuje přímé odkazy na srovnávací nákupní weby, spolu s konkrétními nabídkami produktů od obchodníků. "Některé srovnávače přirozeně chtějí, aby je Google zobrazoval více, naše data ukazují, že lidé obvykle dávají přednost odkazům, jež je vedou přímo k produktům, které chtějí, nikoli k webům, kde musí opakovat vyhledávání," uvedl Google dříve na svém blogu.

Evropské srovnávače cen ale s nápravnými opatřeními nejsou spokojeny. Sedm firem se rozhodlo bránit žalobami a nyní se k nim připojila i Heureka.cz, uvedla Lupa.cz.

"V České republice je tříletá promlčecí lhůta, proto Heureka žalobu podává teď, když má vypršet. Ale v zahraničí promlčecí lhůta není, takže další žaloby budou přibývat," doplnil Braverman. Podle něj je Heureka.cz v Česku jediná, která Google žalovala.

Heureka podle Bravermana spolu s dalšími srovnávači zároveň podniká na úrovni Evropské unie kroky, při kterých se snaží na základě dat dokazovat, že nápravný mechanismus Googlu nefunguje a firma nadále zneužívá svou dominantní pozici.

Související
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru