Nálada německých spotřebitelů se dál zlepšuje. Rušení omezení zavedených s cílem zabránit šíření nemoci covid-19 způsobila, že spotřebitelé ochotněji sahají do peněženek a příznivěji hodnotí i vyhlídky vývoje svých příjmů. Ukázal to průzkum, který ve čtvrtek zveřejnila společnost GfK. Index nálady spotřebitelů na měsíc červenec se tak zvýšil na minus 9,6 bodu z předchozích minus 18,6 bodu.

Analytici v anketě agentury Reuters čekali zlepšení indexu na minus 12 bodů. Pokud je hodnota v záporných číslech, znamená to, že soukromá spotřeba ve srovnání se stejným obdobím loni klesne.

Pandemie podle současných odhadů stáhne Německo do nejhorší recese od druhé světové války. Vláda ve snaze podpořit oživení ekonomiky schválila dva stimulační balíčky, které chce financovat novými půjčkami. Součástí balíčků je také snížení sazby daně z přidané hodnoty (DPH) od 1. července na šest měsíců, což má zvýšit spotřebu.

Související

"Rozsáhlá podpora poskytnutá ekonomickými stimulačními balíčky, jako je oznámené dočasné snížení DPH, je určitě faktorem, který k tomu přispěl," komentoval výsledky výzkumník GfK Rolf Bürkl.

Dílčí indexy očekávání vývoje ekonomiky i příjmů se dostaly do pozitivního pásma. To podporuje očekávání, že spotřeba se zotaví spolu s tím, jak se ekonomika a sociální život budou vracet k normálu.

Podle GfK vládní záchranný balíček za 750 miliard eur (20,1 bilionu korun) a dodatečný stimulační program v objemu 150 miliard eur vyvolaly mezi Němci důvěru, že ekonomika se zotaví rychleji, než si původně mysleli.

Německá ekonomika je největší v Evropě a je na ní závislá řada českých firem. V prvním čtvrtletí kvůli koronavirové krizi klesla a dostala se do recese. Proti předchozím třem měsícům oslabila o 2,2 procenta, nejvíce od globální finanční krize v roce 2009. Poradní ekonomický výbor německé vlády v úterý uvedl, že za celý rok ekonomika kvůli pandemii klesne o 6,5 procenta.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru