Zavádění podnikových systémů známých pod zkratkou ERP se Marek Jasanský věnuje posledních 12 let. Jelikož ale rád programuje, zajímá ho grafika a pociťoval určitou únavu z opakujících se dotazů klientů, rozhodl se na sklonku loňského roku pro byznysový úkrok - se svou známou grafičkou založil studio Ash Technology, které se věnuje vývoji e-shopů nebo webových stránek na míru.

Vstoupil do prostředí, kde panuje tvrdá konkurence. On si ale věřil a z počátku se zdálo, že by to mohlo fungovat a že by s pomocí kontaktů ze světa IT skutečně mohl začít získávat nové zakázky. Pak ale udeřil koronavirus a rozjíždějící se firma se zastavila. Marek Jasanský se proto obrátil na Anděle HN - platformu, která propojuje špičky tuzemské podnikatelské scény s těmi, kteří potřebují poradit nebo pomoct.

"Problémem je prodej. Jako ERP konzultant s referencemi jsem neměl problém získávat zakázky přes známé. Ti mi teď dohodili i některé webové projekty, které ale zastavil koronavirus. Na druhou stranu jsem stejně cítil, že toto dohazování práce mě sice příjemně uživí, ale neuživí více zaměstnanců. A to není důvod, proč jsem firmu zakládal. Láká mě ten růst, práce se zaměstnanci, je to pro mě výzva. Nemusí to být hned, ale rád bych měl prodejní kanál, který by mi umožnil vyrůst a trochu se odpoutat od OSVČ ulity, kdy některé věci nemůžu dělat, protože je nestíhám," popsal svůj problém.

Související

Jasanského dotaz si vzal na starost Filip Molčan, jeden z průkopníků české startupové scény a mimo jiné spolumajitel vývojářského studia Good Sailors, které zaměstnává také handicapované programátory. "K prodeji v této oblasti vede jen cesta naprosté unikátnosti - projekty, které budete dělat a uděláte, vám zajistí další lukrativní klienty. Musíte být něco extra, pak prodávají vaše reference. Já jsem nebyl u nového klienta se prezentovat ve stylu ‘Dobrý den, my jsme ti a ti a děláme tohle’ přes 10 let," odpověděl Molčan s tím, že menší tvůrci e-shopů mají proti sobě tvrdou konkurenci v podobě šablonových řešení typu Shoptet a velkých agentur a firem, jako je Shopsys.

"Obchod v IT není jednoduchá věc, obchodník musí být napůl i konzultant, což u vás platí a je to dobře. Pak je potřeba pracovat na referencích a vašem osobním brandu. Vy musíte být brán jako odborník na danou oblast," dodal Molčan, který v minulosti opakovaně bodoval v anketě o nejlepšího sociálního podnikatele a britský list Financial Times ho zařadil mezi stovku největších inovátorů střední Evropy.

Když si spolu oba programátoři vyměnili několik e-mailů, začal mít Marek Jasanský jasněji: "Měl jsem naivní představu, že udělám tlustou čáru za minulostí a začnu se živit jen novými projekty. Ale ono už se rozkřiklo, že děláme weby a máme poptávky na menší projekty, které jsme dříve odmítali, protože nejsou za sto tisíc a dlouhodobě nás neuživí. Bláhově jsem si myslel, že udělám reklamní kampaň a velké projekty přijdou sami. Teď jsme začali brát i menší věci a lidi vědí, že fungujeme, a začínají toho chtít víc."

Šancí by ale paradoxně mohlo být zahraničí, po kterém majitel studia Ash Technology pošilhává. A Filip Molčan mu snahu vyrazit do zahraničí doporučil: "Zahraničí je určitě zajímavé, sami realizujeme také zakázky i tam, takže toho bych se určitě nebál, navíc má osobní zkušenost je taková, že co se týká webů, jsou tam klienti méně nároční než u nás. Přece jen Česko je v těchto digitálních věcech poměrně vpředu."

Andělé HN

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru