U nákladních vozidel na zkapalněný zemní plyn LNG často vládnou obavy, zda je takový automobil vhodný i pro náročnější podmínky. V severním Finsku provozuje rodinná firma Kuljetus Luokkala v soupravě dlouhé 31 metrů plynovou Scanii, která v drsném podnebí severského regionu rozváží zboží. Vozidlo denně ujede tisíc kilometrů a svou trasu zvládne na jedno natankování.

Běžný pracovní den plynové Scanie začíná nakládkou v Oulu, které je nejlidnatějším městem v severním Finsku. Z něj putuje zboží do měst Kemi a Rovaniemi, odkud se nákladní vozidlo vrací zpět do Oulu pro další várku zboží. Následně zamíří na jih do města Ylivieska a potom se vrací domů. Celková vzdálenost trasy činí 980 kilometrů.

V rodinné finské firmě Kuljetus Luokkala s flotilou 23 vozidel měli zprvu obavu, zda nově pořízená Scania dokáže zdolat takto dlouhou vzdálenost na jedno naplnění nádrže zkapalněným plynem, zejména s ohledem na drsné klimatické podmínky v oblasti. Po několika měsících provozu zjistili, že na konci dne zbude v nádrži ještě zhruba 25 až 30 procent plynu.

„Nákladní vozidlo spotřebuje 27 až 28 kilogramů plynu na 100 kilometrů, což představuje asi 250 až 300 kilogramů denně. Očekáváme proto, že se nám dodatečné náklady vynaložené na pořízení nákladního vozidla na plyn vrátí za tři až čtyři roky,“ uvádějí vlastníci dopravní firmy Juha a Matti Luokkalaovi.

Nákladní vozidlo společnosti Kuljetus Luokkala používá v současné době k pohonu běžný zkapalněný zemní plyn LNG. Finská státní energetická společnost Gasum však rozšiřuje svou síť bioplynových stanic a až otevřou první i v severním Finsku, ekologicky zaměření majitelé firmy budou moci dále snížit dopad provozu jejich vozidla na životní prostředí.

Související