Stát jedná s leteckou společností Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za její úvěry, které jí mají pomoci překonat dopady zastavení provozu kvůli pandemii koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun. Po jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem na zámku v Lánech to řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Firma bude podle Havlíčka potřebovat k tomu, aby ustála ztrátu kvůli koronaviru, částku mezi dvěma miliardami a 2,2 miliardy korun. "V tuto chvíli diskutujeme o výši záruky, která by byla mezi 500 miliony korun a 900 miliony korun," řekl ministr. Sám by preferoval záruku ve výši 800 milionů korun. Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let.

Smartwings

Je největší českou leteckou společností. Provozuje pravidelné linky, charterové lety a privátní lety kategorie business jet. Kromě Česka působí také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Německu, kde má své dceřiné společnosti.

Pravidelná letecká spojení Smartwings před koronavirovou krizí nabízel do více než 100 destinací nejen po Evropě, první pravidelnou linku po přerušení provozu obnovil od 10. června do chorvatského Splitu. Většinu letů operuje ve spolupráci s Českými aeroliniemi (ČSA), které jsou součástí Smartwings Group.

Nynější plán má podle Havlíčka podporu prezidenta Zemana, informoval o něm premiéra Andreje Babiše (ANO). "Není nic rozhodnuto," řekl ministr. Příští týden chce návrh představit ve sněmovně na podvýboru pro dopravu. "Byl bych rád, abychom na tom našli širší shodu, aby se to odpolitizovalo," doplnil. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.

O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně Babiše možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice. "Proč by český stát měl zachraňovat firmu, která je z půlky v zahraničních rukou a některé firmy druhého majitele sídlí v daňových rájích," řekl v sobotu České televizi místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Mikuláš Ferjenčík (Piráti).

Havlíček v sobotu poukázal na to, že svoje aerolinky po koronavirové krizi podpořily také další evropské země. "Udrželi bychom vztah s českými cestovními kancelářemi, které požadují vysloveně, aby ČSA byly jakožto značka, ale hlavně jakožto dopravce udrženy," řekl ministr. Zachování ČSA by podle něj také udrželo provoz na lokálních letištích, jmenoval Brno a Ostravu.

"Udrželi bychom vztah s českými dodavateli, subdodavateli, zejména v oblasti servisu," dodal Havlíček. Média nedávno poukázala na to, že poloviční fond v leteckých opravnách Avia Prime, kde Smartwings opravují své stroje, v roce 2017 koupil fond Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Babiše.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala.