Letecká skupina Smartwings požádá stát o půjčku ve výši 900 milionů korun. Další zhruba miliardu korun by do firmy měli vložit její akcionáři. Uvedl to server Lidovky.cz. Valná hromada firmy se ve čtvrtek dohodla, že v případě dohody se státem budou záchranu firmy financovat všichni akcionáři. Zároveň byl schválen finanční model společnosti.

"Závěry valné hromady nebudeme komentovat," řekl HN předseda představenstva a spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně. Ten přitom v minulých dnech v médiích uvedl, že firma bude potřebovat až dvě miliardy korun. Podle serveru se však nakonec bude ucházet přibližně o 900 milionů, a to formou státní půjčky nebo státní garance za komerční úvěr. Stát by za to měl získat místo v dozorčí radě, případně možnost do budoucna ovlivňovat strategii Smartwings.

Valná hromada společnosti se ve čtvrtek dohodla, že záchranu firmy budou při dohodě se státem financovat všichni akcionáři. Zároveň byl schválen finanční plán společnosti, který má vycházet ze závěrů expertní komise ministerstva dopravy. Jeho podobu však firma ani ministerstvo nekomentovaly. Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Jaroslav Tvrdík, který čínskou společnost Citic v Česku zastupuje, HN řekl, že záležitost na základě usnesení akcionářů nebude komentovat.

Akcionáři se zároveň shodli, že potřebují z vnějších zdrojů získat 1,8 miliardy, uvedl server Lidovky.cz. Vedle toho navíc chtějí vytvořit půlmiliardovou rezervu pro případ dalšího odstavení letadel při případné druhé vlně šíření koronaviru. Podle informací HN akcionáři Smartwings zaslali ministrovi dopravy, průmyslu a obchodu Karlovi Havlíčkovi (za ANO) dopis, ve kterém ho žádají, aby se s nimi v polovině příštího týdne sešel.

"Žádnou dohodu se Smartwings nemáme. Máme pouze vzájemně verifikovaná čísla, včetně realistického výhledu, na čemž se shodli vlastníci. Zde ministerstvo dopravy sehrálo důležitou roli, je to dobře odpracované. Nyní vlastníci řeší, jak posílí na bázi vlastního kapitálu a jaký bude případně požadavek cizích zdrojů, případně záruk. Poté to budeme řešit na úrovni ministerstva dopravy a ministerstva financí," řekl pro HN ministr Havlíček.

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v neděli řekla, že státní záruka její podporu rozhodně nemá. "Jak sleduji ten vývoj, tak si myslím, že podpora pro Smartwings není na pořadu dne jako taková. V tuto chvíli jsou tam akcionáři a ti se vyjádřili k podpoře společnosti," řekla v televizní diskusi ministryně. Státní záruka by podle ní byla v parlamentu těžko obhajitelná, když by měla být jen pro jednu firmu. "To byla věc, kterou jsem nepodporovala od samého začátku," uvedla.

Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku, nebo i odkupem celé společnosti. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Samotná společnost uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti. Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle ní firma není strategickým podnikem.

Skupina Smartwings loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 MAX, které mají po celém světě zakázaný provoz.

Nyní skupina čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize.