Podle zdrojů amerického serveru The Information čínský internetový gigant Tencent koupil většinový podíl v českém herním studiu Bohemia Interactive. Za balík 70 až 80 procent akcií tuzemské firmy měl zaplatit zhruba 260 milionů dolarů (6,2 miliardy korun). Šéf marketingu Bohemia Interactive Petr Poláček ale informaci dementoval.

"Není to pravda. Tencent nás nekupuje. Bohemia Interactive nadále zůstává nezávislým studiem. Nevíme, kde se tato informace vzala," řekl HN ve středu ráno Poláček. Tencent se k věci dosud nevyjádřil. Bohemia Interactive ještě v tiskové zprávě dodalo, že v minulosti sice jednání o strategické spolupráci vedlo a vést je může i v budoucnu, ale že v současnosti se nic nemění.

Odborný web The Information zprávu o údajném prodeji přinesl v úterý. Podle informací magazínu Forbes ale studio míří k jinému částečnému exitu – v horizontu tří až pěti let plánuje vstoupit na burzu. Podle místopředsedy představenstva Slavomíra Pavlíčka by v úvahu připadalo zřejmě evropské IPO. 

České studio Bohemia Interactive, které dosáhlo celosvětového úspěchu, založili bratři Ondřej a Marek Španělovi. Prorazilo už v roce 2001 válečnou simulací Operace Flashpoint.

"Tehdy se hry prodávaly na cédéčkách, a abyste se s nimi dostali k hráčům, museli jste nejprve získat distributora. Nám se to dlouho nedařilo. Pak jsme ale konečně přesvědčili britskou firmu Codemasters, která Flashpoint vydala celosvětově," vzpomínal na úspěch titulu v loňském rozhovoru pro HN šéf studia Marek Španěl.

Hra založená na příběhu fiktivního konfliktu odehrávajícího se za studené války se rychle chytila − několik týdnů vládla žebříčkům prodejnosti v USA či Velké Británii. Bohemii navíc zavedla do byznysu s již zmíněnými vojenskými simulátory.

Australský fanoušek Flashpointu David Lagettie tehdy Španěla oslovil s nápadem hru upravit, aby fungovala jako simulátor pro přípravu vojáků. Následně založená australská pobočka firmy − Bohemia Interactive Simulations − se pak stala dodavatelem těchto simulátorů pro několik armád NATO. Později ve středu ale i CEO společnosti Bohemia Interactive Simulations Arthur Alexion uvedl, že ani jeho společnost s Tencentem nijak nekomunikovala, natož ohledně případné investice.

Španěl se ale nakonec rozhodl zůstat výhradně u vývoje her. Většinu ze svého nadpolovičního podílu v australské společnosti proto před sedmi lety prodal. Americký fond Riverside Partners tehdy za australského výrobce simulátorů zaplatil odhadem vyšší stovky milionů korun.

Podle webu Lupa.cz loni studio Bohemia Interactive podle předběžných výsledků utržilo rekordní tržby ve výši 1,5 miliardy korun. Prodejům studia vládl třetí díl vojenské akce ArmA 3 následovaný hrou DayZ. Oba tituly vycházejí z úspěšné hry Operace Flashpoint.

Tencent letos nakoupil podíly v několika herních studiích. V lednu koupil přibližně za 140 milionů dolarů norskou společnost Funcom, z níž vyšla populární hra Anarchy Online. Ve stejném měsíci získal také menšinový podíl v německém studiu Yager, které vyvíjí hru The Cycle. Největší akvizicí Tencentu v Evropě byl v roce 2016 nákup společnosti Supercell, kterou čínský internetový podnik získal ve spolupráci s dalšími partnery. Supercell se sídlem ve Finsku vyvíjí hry pro chytré telefony.

Server The Information, který v úterý zprávu o prodeji Bohemia Interactive přinesl, byl založen v roce 2013 a chtěl se zprvu soustředit na technologické odvětví. Postupně rozšířil působnost, informoval o akvizicích v řádu miliard dolarů a o interním dění ve velkých společnostech jako Apple, Facebook či Google. Odkazují na něj listy The Wall Street Journal a The New York Times či agentura Bloomberg.

Pozn. red.: Původní chybnou zprávu o prodeji Bohemia Interactive převzatou z ČTK jsme opravili. Herní studio informaci o svém prodeji dementovalo. Za chybu se omlouváme.

Související
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru