Čínská internetová firma Tencent koupila podíl mezi 70 a 80 procenty v české společnosti vyvíjející počítačové hry Bohemia Interactive za zhruba 260 milionů dolarů (6,2 miliardy korun). V úterý o tom informoval specializovaný server The Information s odvoláním na obeznámený zdroj. Tencent odmítl věc komentovat. "Z naší strany je to zatím bez komentáře," řekl HN i šéf marketingu Bohemia Interactive Petr Poláček.

Tato investice Tencentu je poslední z řady obchodů v oblasti videoher, které čínský internetový gigant uzavřel v Evropě po regulaci odvětví v Číně. Pandemie nemoci covid-19, během níž řada lidí trávila čas doma, byla pro videoherní průmysl vzpruhou. Tencentu za první čtvrtletí stouply tržby z tohoto sektoru o 31 procent.

Zahraniční akvizice Tencentu v herním průmyslu nabyly na významu zejména poté, co reorganizace čínských regulátorů médií zkomplikovala schválení nových her k distribuci v Číně. Úřady čínské vlády kontrolují před uvolněním do distribuce veškerý obsah filmů, knih i videoher. Od reorganizace se schvalování her, zejména těch založených na zahraničních vzorech, markantně zpomalilo, což významně dopadlo na tržby Tencentu.

V lednu Tencent koupil za přibližně 140 milionů dolarů norskou společnost Funcom, z níž vyšla populární hra Anarchy Online. V lednu získal menšinový podíl v německém studiu Yager, která vyvíjí hru The Cycle. Největší akvizicí Tencentu v Evropě byl v roce 2016 nákup společnosti Supercell, kterou čínský internetový podnik získal ve spolupráci s dalšími partnery. Supercell se sídlem ve Finsku vyvíjí hry pro chytré telefony.

Související

České studio Bohemia Interactive, které dosáhlo celosvětového úspěchu, založili bratři Ondřej a Marek Španělé. Prorazilo už v roce 2001 válečnou simulací Operace Flashpoint. 

"Tehdy se hry prodávaly na cédéčkách, a abyste se s nimi dostali k hráčům, museli jste nejprve získat distributora. Nám se to dlouho nedařilo. Pak jsme ale konečně přesvědčili britskou firmu Codemasters, která Flashpoint vydala celosvětově," vzpomínal na úspěch titulu v loňském rozhovoru pro HN šéf studia Marek Španěl.

Hra založená na příběhu fiktivního konfliktu odehrávajícího se za studené války se rychle chytila − několik týdnů vládla žebříčkům prodejnosti v USA či Velké Británii. Bohemii navíc zavedla do byznysu s již zmíněnými vojenskými simulátory.

Australský fanoušek Flashpointu David Lagettie tehdy Španěla oslovil s nápadem hru upravit, aby fungovala jako simulátor pro přípravu vojáků. Následně založená australská pobočka firmy − Bohemia Interactive Simulations − se pak stala dodavatelem těchto simulátorů pro několik armád NATO.

Španěl se ale nakonec rozhodl zůstat výhradně u vývoje her. Většinu ze svého nadpolovičního podílu v australské společnosti proto před sedmi lety prodal. Americký fond Riverside Partners tehdy za australského výrobce simulátorů zaplatil odhadem vyšší stovky milionů korun.

Podle webu Lupa.cz loni Bohemia Interactive podle předběžných výsledků loni dosáhlo na rekordní tržby ve výši 1,5 miliardy korun. Prodejům studia vládl třetí díl vojenské akce ArmA 3 následovaný hrou DayZ. Oba tituly vycházejí z úspěšné hry Operace Flashpoint.

Server The Information, který v úterý zprávu o akvizici přinesl, byl založen v roce 2013 a chtěl se zprvu soustředit na technologické odvětví. Postupně rozšířil působnost, informoval o akvizicích v řádu miliard dolarů a o interním dění ve velkých společnostech jako Apple, Facebook či Google. Odkazují na něj listy The Wall Street Journal a The New York Times či agentura Bloomberg.

Pozn.red.: Původní informaci o prodeji Bohemia Interactive, kterou HN převzaly z ČTK, herní studio dementovalo. Vydali jsme proto novou aktuální zprávu. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru