Tuzemské firmy se obávají, jak na českou ekonomiku dopadne krize na podzim, až skončí většina státní podpory. Spoléhat se jen na stát podle řady z nich není řešení. Proto přicházejí s nejrůznějšími nápady, jak si pomoci navzájem. Například pivovar Plzeňský Prazdroj investuje 300 milionů korun do české ekonomiky. Logisticko-technologická společnost Zásilkovna se zase rozhodla pomoci kamenným obchodům s digitalizací.

Plzeňský Prazdroj chce pomocí investic podpořit mimo jiné své odběratele a partnery, kteří se kvůli koronaviru ocitli v existenční krizi. "Součástí je i akce První pivo je na nás, kdy zákazník, který si objedná Pilsner Urquell ve vybrané hospodě, dostane další pivo na účet pivovaru. Chceme rozdat milion piv. Jsme největším dodavatelem piva do gastronomie v Česku, a tak i my neseme odpovědnost za to, aby tyto podniky přežily," přiblížil Tomáš Mráz.

Názor, že podnikatelé si musí vzájemně pomáhat, sdílí i zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková. "K nastartování ekonomiky je teď důležité vytvářet podpůrné programy s pomocí jak státu, tak ve spolupráci firem. My jsme se například rozhodli pomoci maloobchodníkům. Ti, kteří nebyli vůbec digitalizovaní, se během pandemie dostali do velkých problémů. Podporujeme je proto tím, že pokud si sami nedokáží vytvořit e-shop, tak jim nabízíme možnost napojit se na naši digitální síť," uvedla Kijonková.

Během diskuze účastníci řešili i to, jakým způsobem by měl pomoci nastartovat ekonomiku stát. Podle generálního ředitele stavební firmy Eurovia Martina Borovky by se měl od subvencí posunout více k investicím.

"Řada stavebních projektů je připravena, ale obce a kraje na ně v současnosti nemají peníze. Stát by jim měl proto pomoci zajistit financování. V důsledku se mu to vyplatí, protože se mu až 45 procent investic vrátí například prostřednictvím daní. Je potřeba zbavit se strachu a pokračovat v plánování projektů, jinak se výstavba na rok 2021 dramaticky zastaví," varoval Borovka.

Otázky na řečníky bylo možné pokládat dole pod článkem do pondělí 25. května do 13 hodin.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Josef
Vidíte nějakou formu či cestu, jak motivovat zákazníky k tomu, aby zachovali loajalitu vůči svým českým dodavatelům, a to i přesto, že zahraniční dodavatelé nabídnou nižší ceny?
Aleš Mohout
Jak současná situace a zda vůbec ovlivní plány Zásilkovny na expanzi do dalších zemí?
Karel S.
Jak vnímáte neustálé volání po tom, aby lidé podpořili hlavně "české" firmy, které prodávají "české" věci vyrobené v "Česku"? Nejsou takové myšlenky naopak velmi škodlivé pro zemi, která má otevřenou ekonomiku a těží z exportu?