Z českých výrobních linek vyjelo v dubnu jen něco málo přes čtrnáct tisíc aut. Ještě donedávna stačily automobilkám na výrobu takového množství vozů necelé tři dny. V polovině března však přišel blackout. Pandemie koronaviru a s ní spojená vládní opatření proti šíření nemoci zastavily motor české ekonomiky − autoprůmysl se podílí devíti procenty na HDP a představuje zhruba čtvrtinu průmyslové produkce. Výrobci vozů a dílů, kteří v posledních letech díky rekordní poptávce rozšiřovali své továrny, nabírali nové lidi a zvedali až dvouciferně mzdy zaměstnancům, se během několika týdnů nouzového stavu propadli až do existenční krize. Zastavili či výrazně omezili výrobu, mnozí propustili agenturní, či dokonce kmenové zaměstnance, začali osekávat náklady a zažádali o státní příspěvek na mzdy.

Přestože se nyní výrobní závody postupně otevírají, duben se pravděpodobně zapíše jako historicky nejhorší měsíc českého autoprůmyslu z hlediska výroby. Nálada ve firmách se příliš nezlepšuje. Přes půl milionu lidí, které v Česku přímo či nepřímo automobilový průmysl zaměstnává, se potýká s nejistotou. Nikdo neví, jak a kdy se skutečně podaří odrazit ode dna. "Jsem čím dál pesimističtější. Propad o 20 procent vidím už spíš jako jeden z pozitivnějších scénářů," obává se Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské firmě EY.

Až se nastartují Německo, Itálie, Francie a Španělsko

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se