Pandemie koronaviru zamávala mnohými byznysovými jistotami. Nemálo firem muselo narychlo zakládat e-shopy, aby vůbec přežily. A možná i větším hráčům na trhu došlo, že sféra e-commerce bude čím dál důležitější.

Pokud ale chcete uspět, není to jen o tom, založit si rychle jednoduchý e-shop (to zvládnete v takzvaném krabicovém systému i za hodinu), ale vymyslet strategii, která bude obchodně fungovat. "Loni nakoupilo on-line více než 90 procent internetové populace starší 15 let. Takže vy už prakticky nemáte koho zobchodovat, můžete jen přetáhnout zákazníky z jiných obchodů. Česko zároveň předběhlo Velkou Británii v podílu transakcí přes mobil, proběhlo tak 54 procent transakcí. V tom jsme přitom vždy pokulhávali a teď jsme první v Evropě," říká Lukáš Havlásek, CEO přední české vývojářské společnosti Shopsys, která vytváří velké e-shopy na míru. "Musíte proto přijít s opravdu dobrým technickým řešením nebo vymyslet něco originálního, abyste uspěli," radí Havlásek, jehož firma začínala tvorbou malých, krabicových e-shopů a přes střední se dostala až k těm úplně největším komplexním řešením.

Společně s Lukášem Havláskem jsme dali dohromady pět bodů, které byste si měli přečíst, než si založíte e-shop:

Univerzální šablona, nebo řešení na míru

Nejdříve si rozmyslete, co chcete prodávat, jestli budete mít cílovou skupinu a co můžete zákazníkům nabídnout jiného než konkurence. Pokud vám stačí jednoduchý e-shop, jste jednotlivec nebo malá firma, zvolte univerzální řešení a otevřete si e-shop v takzvaném krabicovém systému na některé z platforem, jež tyto služby nabízí. Je to vlastně pronájem šablony, kterou si můžete různě upravovat podle vlastních požadavků. 

Typický model je, že si jako malá firma rozjedete krabicový e-shop, ten vám dobře funguje, máte tam celou řadu modulů, kterými lze doplnit funkce a hezky prodáváte. Nicméně vám roste obrat, přibývají uživatelé a najednou potřebujete od e-shopu více. Pak byste se měli začít poohlížet po řešení na míru.

Střední e-shopy a omnichannel řešení

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru