Epidemie koronaviru zastavila hospodářský život Evropy a jednotlivé země přispěchaly s balíčky opatření, kterými se  snaží zasaženým ekonomikám pomoci. To ale dalo podnět polemikám mezi ekonomy a politiky, zda jsou desítky miliard eur z kapes daňových poplatníků vynaložené správně.   

Jak by měl stát nejlépe pomoci? Měla by pomoc jít všem postiženým firmám, nebo jen některým? Mělo by se zestátňovat? Jak přijít s pomocí rychle a jednoduše, ale zároveň nerozdávat peníze i těm, kdo krizi využijí jako výmluvu pro své špatné hospodaření? 

Ekonom Lubor Lacina, který zkoumá otázky evropské hospodářské integrace na Ústavu financí Mendelovy univerzity v Brně, říká, že stát by neměl firmám pomáhat vůbec. Podle něj státní peníze oslabují očistný proces, který každá krize přináší. "Spotřebitelé a domácnosti sami rozhodnou, jaké zboží a typy služeb preferují. Během krize si lidé mohou více uvědomit, co je 'zbytné', a naopak začít dávat přednost jiným výrobkům a službám," říká Lacina v rozhovoru pro HN. Krize by podle něj také měla firmy přivést k zamyšlení nad tím, na jakých dodavatelích jsou závislé, kde vyrábějí a jak jsou zranitelné. 

Lacina, zakladatel think-tanku Mendelovo evropské centrum, také kritizuje pomoc české vlády. Podle něj byla příliš pomalá a pro žadatele i státní správu neúměrně byrokratická. Tím také znevýhodnila malé podniky, které na tyto procesy nemají na rozdíl od velkých firem zkušené lidi.

HN: Prakticky všechny vyspělé země zasažené koronakrizí reagují podobnými stimulačními balíčky - levnými úvěry, státními zárukami, úlevami a kurzarbeitem. Je to obecně správná cesta?

Jsem zásadně proti. Zvolený přístup povede ke zneužití situace i těmi podniky, které pomoc nepotřebují. Něco ve stylu "když dávají, proč bych si také nevzal". Také to vytváří korupční prostředí. Bude se dát zpětně ověřit, zda pomoc nedostaly například prioritně podniky s vazbou na vládní strany?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Pavel Valchář 11.05.2020 13:36
Salónní ekonom odtržený od reality života.
09.05.2020 08:39
Jeden z mála ekonomů co se nebojí říci pravdu o podnikání, ekonomických pravidlech a zákonitostech.
08.05.2020 16:04
Jednoduchost mysleni ekonomu casto ohromuje. Firmy jsou zive organizmy to nejsou jenom stroje na vyrobu penez, o kterych ekonomove dokazou kafrat , psat knihy a hadat se prostoduse mezi sebou ad infinitum. Svet postihla katastrofa fatalnich rozmeru, ktera muze mnoho podniku za velmi kratkou dobu znicit. Financni pomoc jim muze umoznit preziti, zachova se i know-how (co vedi ekonomove o know-how - zda se ze do jejich "mysleni" se takovy koncerpt nevejde), dlouhodobe se zachova se prace pro LIDI (ano pani ekonomove, takove zive organizmy skutecne existuji, maji rodiny s detmi, umi se ucit, tvorit, mluvit...). Jiste ze nektere firmy by krizove prispevky nepotrebovaly. Paralela - v mori plave nekolik desitek deti. Prijde vlna, nektere se zacnou topit. Pan ekonom ovsem navrhne nikomu nepomahat, protoze nekteri z nich jsou darebaci, kteri umeji plavat sami. Stydte se, ekonome.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru