Epidemie koronaviru zastavila hospodářský život Evropy a jednotlivé země přispěchaly s balíčky opatření, kterými se snaží zasaženým ekonomikám pomoci. To ale dalo podnět polemikám mezi ekonomy a politiky, zda jsou desítky miliard eur z kapes daňových poplatníků vynaložené správně.
Jak by měl stát nejlépe pomoci? Měla by pomoc jít všem postiženým firmám, nebo jen některým? Mělo by se zestátňovat? Jak přijít s pomocí rychle a jednoduše, ale zároveň nerozdávat peníze i těm, kdo krizi využijí jako výmluvu pro své špatné hospodaření?
Ekonom Lubor Lacina, který zkoumá otázky evropské hospodářské integrace na Ústavu financí Mendelovy univerzity v Brně, říká, že stát by neměl firmám pomáhat vůbec. Podle něj státní peníze oslabují očistný proces, který každá krize přináší. "Spotřebitelé a domácnosti sami rozhodnou, jaké zboží a typy služeb preferují. Během krize si lidé mohou více uvědomit, co je 'zbytné', a naopak začít dávat přednost jiným výrobkům a službám," říká Lacina v rozhovoru pro HN. Krize by podle něj také měla firmy přivést k zamyšlení nad tím, na jakých dodavatelích jsou závislé, kde vyrábějí a jak jsou zranitelné.
Lacina, zakladatel think-tanku Mendelovo evropské centrum, také kritizuje pomoc české vlády. Podle něj byla příliš pomalá a pro žadatele i státní správu neúměrně byrokratická. Tím také znevýhodnila malé podniky, které na tyto procesy nemají na rozdíl od velkých firem zkušené lidi.
HN: Prakticky všechny vyspělé země zasažené koronakrizí reagují podobnými stimulačními balíčky - levnými úvěry, státními zárukami, úlevami a kurzarbeitem. Je to obecně správná cesta?
Jsem zásadně proti. Zvolený přístup povede ke zneužití situace i těmi podniky, které pomoc nepotřebují. Něco ve stylu "když dávají, proč bych si také nevzal". Také to vytváří korupční prostředí. Bude se dát zpětně ověřit, zda pomoc nedostaly například prioritně podniky s vazbou na vládní strany?
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Sedmička HN
Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběruByznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?
Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru
Komentáře ke článku