Vládní opatření proti šíření koronaviru pozvolna ustupují a obchody či fitness centra otevírají. Klienti sociálních služeb si ale na návrat k normálu ještě počkají. Sociální pracovníci sice od pondělka mohou opět pomáhat ohroženým rodinám s dětmi, ovšem jen po telefonu nebo on-line. Organizace, které pomáhají potřebným, kritizují ministerstvo práce a sociálních věcí, že opatření uvolňuje příliš pomalu.

Kvůli riziku nákazy zůstávají zavřené nízkoprahové kluby, denní i týdenní stacionáře. Rodiny tak péči o blízké zastávají samy. Do domovů pro seniory nebo handicapované nesmějí návštěvy. Ministerstvo chce opatření rušit postupně ve čtyřech vlnách.

Za "naprostý výsměch" považuje harmonogram pro sociální služby předsedkyně České asociace streetwork Martina Zikmundová. "Zatímco se obnovuje provoz fitness či wellness, zařízení, která zastupujeme, mají 'dovoleno' poskytovat pomoc po telefonu či on-line," stěžuje si.

Vládní plány

27. dubna

Obnovily se služby pro děti a rodiny, jen po telefonu či internetu.

11. května

Pracovníci by mohli začít docházet do domácností rodin s dětmi. Pro seniory a postižené má začít fungovat pomoc on-line či telefonicky. Klienti domovů by mohli začít chodit mimo areály.

25. května

Měly by se v omezeném režimu otevřít týdenní stacionáře a denní stacionáře pro děti.

8. června

Mají obnovit provoz denní stacionáře pro dospělé a terapeutické dílny. Neplatí to pro seniory. Fungovat omezeně začnou aktivizační služby pro handicapované. V pobytových zařízeních by se mohly povolit návštěvy při dodržování preventivních opatření.

Není podle ní důvod, proč by se nemohli sociální pracovníci s klienty setkávat venku, třeba ve skupinkách po třech. Obzvlášť když už se lidé mohou sdružovat až po deseti.

Vládní plány kritizuje i předsedkyně asociace Dítě a rodina Věduna Bubleová. "Naše organizace každý den obdrží desítky telefonátů od osob, které se dostávají současným nouzovým stavem do situace, s níž si nedokážou samy poradit," vysvětluje s tím, že právě proto by ministerstvo mělo rodinám co nejrychleji pomoct. "Navržené kroky tomu ale neodpovídají," míní Bubleová.

Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) prosí sociální pracovníky i jejich klienty o trpělivost. "Při rozvolňování se řídím názory epidemiologů. A ti neustále poukazují na riziko druhé vlny," uvedla. Dodala, že její úřad bude postupy každý týden hodnotit spolu s odborným týmem ministerstva zdravotnictví.

Setkání by se měl účastnit také prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb Jiří Horecký, který podporuje rychlejší odvolávání zákazů. Dříve by například obnovil návštěvy v domovech pro seniory. Vláda s tím počítá od 8. června.

Upozorňuje, že až skončí nouzový stav, klienti budou moct domovy opouštět a rodiny si je tak začnou brát domů nebo na výlety. "Tam je pak riziko přenosu nákazy větší, než když budou možné návštěvy," říká Horecký. Urychlil by také otevření denních stacionářů. "Avšak jen pro osoby se zdravotním postižením. Nikoliv pro seniory," míní s tím, že stacionáře pro seniory by se měly otevřít až nakonec.

Maláčová připomněla, že klienti sociálních služeb patří mezi nejzranitelnější a je potřeba je chránit. Nový typ koronaviru ohrožuje především seniory a chronicky nemocné, kteří jsou častými klienty sociálních služeb. Ředitel centra Amalthea David Svoboda ale připomněl, že podle dosavadních poznatků pro děti a mladé lidi nákaza riziko nepředstavuje. "Proč se jim tedy nemůže poskytovat přímá pomoc?" ptá se.

Za klienty stále nemohou vyrazit ani pracovníci SOS dětských vesniček, kteří například pomáhají rodičům překonat krizové situace, tak aby jejich děti nemusely do ústavu. "Klienti jsou ve stresu, zaměstnanci jsou frustrovaní," popisuje ředitelka organizace Jindra Šalátová a dodává, že problémy řady rodin se v době nouzového stavu zhoršily. Lidé přišli o příjmy, izolace vyostřuje rodinné konflikty.

Rodiče nyní musí pomáhat dětem s učením, protože školy jsou zavřené. Často ale nemají potřebné technické vybavení. Organizace pro ně nyní shání staré počítače, kde se dá. "Někteří z našich klientů nemají ani telefon, takže o nich nemáme žádné zprávy," říká Šalátová.

To, že od pondělka mohou SOS dětské vesničky pomáhat klientům aspoň na dálku, podle Šalátové nemá výraznější dopad. "Nezměnilo se nic, protože jsme služby v tomto rozsahu poskytovali stejně. Klienty nemůžete nechat být, když vám volají, že něco potřebují," dodává.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život se vrací do normálu a my vám chceme pomoct, aby to byl návrat co nejpříjemnější. Proto tu je newsletter Sedmička HN. Sedm zajímavých tipů pro čtení a několik nápadů pro volný čas, každý pracovní den v sedm ráno přímo do vaší mailové schránky!

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru