Opatření proti šíření nového typu koronaviru způsobila taxikářům enormní propad tržeb. Jednotlivé taxislužby proto kvůli přežití svůj byznys přizpůsobují měnící se poptávce, jejich řidiči začali místo lidí vozit ve větší míře zboží, zejména potraviny. 

"Nouzový stav poslal poptávku po taxislužbách dolů na 15 procent. Od Velikonoc pozorujeme mírné oživení, nyní jsme přibližně na 20 procentech původního objemu," popisuje pro HN šéf Liftaga Ondřej Krátký. 

Tržby klesly i řidičům dalších platforem, například Boltu. Společnost začala ve druhé polovině března prostřednictvím svých taxíků rozvážet balíčky s trvanlivými potravinami.

"Překvapilo nás, že po těchto balíčcích zas taková poptávka nebyla. Spousta lidí už byla připravena, viděli jsme velké fronty v supermarketech," říká pro HN český manažer Boltu Jakub Dvořák. 

Během dvou následujících týdnů to pak Bolt zkusil s rozvozem jídla, který funguje podobně jako jeho zavedení konkurenti Dáme jídlo, Uber Eats či Wolt. Podle Dvořáka jde v rámci firmy o celosvětový rekord, jinde trvalo spuštění této služby tři měsíce. 

"Hned první den jsme zaznamenali stovky objednávek. Od té doby to narůstá o desítky procent týdně. Rádi bychom se dostali v řádu měsíců na vyšší tisíce doručení denně," říká Dvořák. Minulý týden pak firma tuto službu rozšířila ještě o rozvoz potravin z večerek Žabka. 

Podle Dvořáka se i přes zavedení nových služeb dnešní výdělek pohybuje zhruba na polovině toho, co si průměrně vydělali řidiči před zavedením vládních opatření. 

Rozvážky jídla zažívají boom, vznikají i nové služby 

Rekordní počet rozvážek evidují i tradiční doručovatelé jídla. Třeba zájem o rozvoz z řetězce McDonald’s vzrostl podle jejich PR manažerky Zuzany Svobodové proti stavu před epidemií až na trojnásobek. Řetězec restaurací rychlého občerstvení využívá pro rozvážku služeb hned několika společností. 

Více se na rozvážky zaměřují i další platformy pro taxikáře. Řidiči Liftaga začali před měsícem a půl rozvážet balíčky a nákupy. "Majoritu vozíme pro klientelu, jako je Alza, Rohlík, Rohlík Bistro, Shoptet, Mobilní pohotovost, Bonami a stovky dalších malých a středních obchodníků," přibližuje šéf společnosti Krátký. 

Stávající hráči na poli rozvozu potravin navíc kvůli enormnímu zájmu zákazníků a volným kapacitám restaurací a jídelen rozšiřují své služby. Košík nedávno zavedl, podobně jako jeho konkurent Rohlík, rozvoz hotových jídel. Po deseti dnech od spuštění projektu zájem vzrostl na 1500 dovezených porcí denně. 

Rozvozcům se navíc ke spolupráci hlásí další podniky, které tak hledají cestu, jak vydělat alespoň nějaké peníze. "Zařadili jsme stovky restaurací napříč celou republikou," komentuje aktuální situaci výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl, který má nyní v nabídce přes tři tisíce podniků. 

Klasickým taxislužbám se rozvoz zboží nemusí vyplatit 

Do rozvozu potravin i jiného zboží se pouštějí i klasické taxislužby. Například pražské Profi Taxi se dohodlo s několika společnostmi jako například DoDo, Košík či Bageterie Boulevard na rozvážení jejich zásilek. Podle jejich ředitele Filipa Bendy kvůli tomu masivně investovalo do technologií, aby mohli jejich řidiči v jednom autě převážet více zásilek najednou. 

Podle Asociace koncesionářů v taxislužbě se však tento byznys většině z nich příliš nevyplácí, prosazují se v něm hlavně alternativní služby s mobilními aplikacemi.

Provoz a servis často dražších aut je při rozvážení malých zásilek nákladný. 

Podle předsedy Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniela Tarljovského už ukončilo od zavedení restrikcí svou činnost několik desítek menších provozovatelů, zejména samostatných živnostníků.