Letos v lednu schválil brazilský antimonopolní úřad vznik společného podniku mezi americkým Boeingem a brazilským Embraerem (Empresa Brasileira de Aeronáutica). Dohoda vznikla už v červenci 2018. Výrobce letadel a zbraní z amerického Seattlu, který společně s evropským Airbusem ovládá většinu světového trhu s dopravními letadly, tím dostal zelenou k faktickému převzetí světové trojky, jíž je právě Embraer - firma s podílem na trhu menších dopravních strojů pro 70 až 130 cestujících. Jejím hlavním konkurentem byl kanadský Bombardier, kde před dvěma lety získal většinu evropský Airbus, který pak menší stroje začal prodávat pod označením A-220.
O tři měsíce později už je ale všechno jinak. Místo problémů s Evropskou komisí, která byla posledním regulátorem, jež mohl spojení ohrozit, přišel konec ze strany samotného Boeingu. Ten měl v pátek zaplatit za podíl 80 procent v civilní výrobě Embraeru celkem 4,2 miliardy dolarů (asi 105 miliard korun). Americký Boeing místo toho od spojení, které se připravovalo téměř tři roky odstoupil, a vystavil se sankcím ve výši 100 milionů dolarů.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Byznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?
Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru