Pár čísel na úvod: během března on-line supermarket Rohlík.cz zdvojnásobil svou kapacitu, Mall.cz ohlásil vyšší tržby než před Vánocemi, platforma Shoptet registrovala dvojnásobný počet nových e-shopů oproti normálu, útraty Čechů v e-shopech podle odhadů České spořitelny stouply o 44 procent. 

Zatímco původní odhady hovořily o tom, že celkově prodeje v českých e-shopech letos poskočí oproti roku 2019 o 15 procent, nyní už to vypadá na nárůst alespoň o 20 procent na celkový obrat 190 miliard korun. Trend digitalizace maloobchodu pandemií jen nabral na rychlosti.

"Internetové obchody v průběhu nouzového stavu uspěly a našly nové zákazníky. Zároveň krize přispěla k rychlejšímu vstupu řady dalších obchodníků do on-line prostředí, které pro ně i do budoucna bude sloužit jako další prodejní kanál. Za výjimečných podmínek by dokonce mohl meziroční růst české e-commerce být až o 10 procentních bodů vyšší, než jsme očekávali v lednu 2020," říká Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

O tom, jak se bude vyvíjet česká e-commerce v době pokoronavirové, jaké obory pojedou nahoru, které naopak ztratí, jestli podobně jako v Číně i v Evropě pandemie zrodí nové internetové titány a na koho čeká v digitálním světě příležitost, diskutovaly v on-line debatě Hospodářských novin přední osobnosti české eshopové scény.

Debaty, kterou můžete sledovat ze záznamu, se zúčastnili průkopník on-line lékáren a zakladatel e-shopu Lékárna.cz Vladimír Finsterle, šéf internetové skupiny Miton a bývalý obchodní ředitel Googlu v Česku David Špinar, CEO předního vývojáře e-shopů Shopsys Lukáš Havlásek a Adam Kurzok, zakladatel služby Expando, která pomáhá českým e-shopům pronikat na zahraniční trhy.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Adame, urychlí aktuální stav přerod české ecommerce? Dnes 45tis eshopů, žádný silný marketplace po vzoru Amazon, Aliexpress u nás není...větší eshopy ještě vyrostou a malé zaniknou? Co myslíš? Díky, David.
Čtenářský dotaz
Další rozvoj nákupů online je jasný. Chtěl bych ale vědět, zda majitelé nějak řeší, jak tento fenomén poznamená, to jak vypadají okraje měst a neustále přibývají sklady a zároveň ubývá obchodu v centru měst. Jak bude postupovat doba, bude to větší a větší problém. Řeší tohle někdo v eshopech, nebo každý řeší jenom svoje maximální zisky.?
Čtenářský dotaz
Dobrý den, co to všechno udělá s IT trhem práce? Kdo na tom "vydělá" a s jakými IT pozicemi se nejspíš rozloučíme?
Čtenářský dotaz
Co otázka dopravy a logistiky v ČR? Nahrává současná situace jejímu zkvalitňování pro zákazníky nebo je jedinou cestou tvořit si vlastní rozvoz? Proč zásilka z Anglie trvala doručit pár dní a na český balík je problém garantovat 24hodin, kor když jsme tak malá země rozlohou? Děkuji, MN
Čtenářský dotaz
Souhlasíte s názorem, že krom potravin a restaurací nebudou do v blízké budoucnosti kamenné prodejny v zásadě vůbec potřeba či budou tvořit pouze marginální část tržeb v daném odvětví?
Čtenářský dotaz
Jaký vidíte potenciál v "smysluplném" B2C online obchodě - kde se nákupem popdoří neziskové organizace, lokální producenti, či jiné dobročinné oblasti.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jak ovplyvnila současná krize mezinárodní aktivity českých eshopů? Převažuji pozitiva (zvýšený dopyt po online prodeji) nad negativy (komplikace v logistice, nejistota). Zmražují eshopy plány pro expanzy do zahraničí, nebo právě pozorujete zvyšenou aktivitu?
Čtenářský dotaz
Jaká budoucnost čeká SPAC (special purpose acquisition companies) společnosti jako Social Capital Hedosophia Holdings? Vznikne podobný koncept v dohledné době v ČR? Zabývá se nějaká česká společnost blockchain developementem? Předem děkuji za odpověď, Jana
Čtenářský dotaz
Řada českých e-shopů byla nedávno zahlcena objednávkami a byl problém se kamkoli dovolat či dopsat. Proč podle vás dosud jen minimum českých e-shopů využívá voiceboty a chatboty pro odbavení rutinních dotazů třeba na stav objednávky a či postup během reklamace? V zahraničí je to běžné.
Čtenářský dotaz
V současné době máte velké množství objednávek a požadavků. Jak to děláte, že máte vše pod kontrolou při tak velkém objemu dat? Jaké systémy používáte? Jak to máte se skladovými kapacitami? Museli jste najímat více lidí nebo jste zvyšovali produktivitu práce a jakým způsobem?
Čtenářský dotaz
Co považujete za klíčové pro řízení firmy v oblasti e-commerce?
Čtenářský dotaz
Považujete digitalizaci za klíčovou pro rozvoj moderní firmy? Jak digitalizujete svoji firmu?
Čtenářský dotaz
Chtěl bych začít prodávat prostřednictvím e-shopu. Je lepší jít cestou specializovaného e-shopu nebo si pořídit hned v počátcích systém, který má v sobě obchodní procesy, ale je dražší? Vyplatí se to?
Čtenářský dotaz
Jak si vážíte Vašich zaměstnanců? Jaké mají u Vás benefity?
Čtenářský dotaz
Jaké posuny vidíte v krátkodobém horizontu cca 3 let v oblasti B2B eshopů? V čem spatřujete hlavní rozdíly mezi B2C a B2B platformami? A které vlastnosti B2B platforem jsou dle vašeho názoru pro jejich přijetí zákazníkem klíčové? Děkuji
Čtenářský dotaz
Čím si vysvětlujete pokles e-commerce v Německu v období koronaviru oproti obrovskému růstu v Česku? Máte informace, jak se trh vyvíjí i v dalších okolních zemích?
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru