Čínská finanční skupina CITIC získala majoritní podíl 57 procent v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea. Původně minoritní třicetiprocentní vlastník využil svou opci, a v agentuře tak má prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment více procent než její druhý majitel Jaromír Soukup. Ten dál drží většinu ve společnosti Empresa Media, která provozuje Televizi Barrandov nebo vydává časopisy Týden či Sedmička. Uvedl to server Hlídací pes.

Čínskému státnímu koncernu se tak podle serveru otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě Médea. Tato mediální agentura podle serveru obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně.

Hlavními strůjci obchodu jsou podle Hlídacího psa bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý. "Nejedlý a spol. se dlouhodobě snažili o ovládnutí agentury Médea, která dotuje chod prodělečné televize," uvedl před týdnem web Neovlivní.cz.

Společnost Rainbow Wisdom Investment získala loni na podzim nepravomocné svolení antimonopolního úřadu nutné k tomu, aby se mohla podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea. Rainbow Wisdom Investment, kterou založila čínská státní skupina CITIC pro působení v Česku, získala podíly v obou společnostech loni v červnu, kdy přebírala aktiva holdingu CEFC China. V Empresa Media získala 49 procent, v marketingové Médea Group 30 procent.

Mediální dům Empresa Media patří podle webových stránek firmy mezi největší česká vydavatelství. Vydává například časopisy Týden, Sedmička či Interview a knihy. Na přelomu let 2012 a 2013 do skupiny přibyla televize Barrandov.

Mediální agentura Médea funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Soukup ji převzal koncem 90. let a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů na českém trhu.

Inzerce v tisku se podle údajů Nielsen Admosphere pohybuje kolem 20 miliard korun ročně, objem reklamy v televizi loni přesáhl 57 miliard, na internetu zadavatelé za inzerci vydali 34 miliard korun.

Související
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru