Deset procent podnikatelů už zastavilo své podnikání nebo to udělají v nejbližší době. Dalších 18 procent firem má vážné finanční problémy. Vyplývá to z průzkumu agentury SC&C. Dvě třetiny veřejnosti předpokládají, že Česká republika bude krizí způsobenou koronavirem oslabená. Zároveň ale klesá například ochota nosit roušky a mezi lidmi se snižuje pocit ohrožení.

"Podnikatelé jsou na tom výrazně hůře než průměr populace, kde opravdu velké finanční problémy ohrožují tři procenta populace," uvedla agentura. Podle průzkumu zatím 58 procent domácností nemá žádné finanční problémy, 28 procent domácností už trochu šetří a 11 procent uvedlo, že šetří hodně.

Naproti tomu pouze čtvrtina podnikatelů uvedla, že žádné finanční problémy nemá. Stejný podíl podnikatelů pak už trochu šetří a 22 procent šetří hodně.

Z vládních opatření má největší podporu takzvaná chytrá karanténa. "S tím, že vláda by měla postupně otevírat obchody a zaměřit se na chytrou karanténu, souhlasí 44 procent respondentů. Není to podpora většinová, ale je to varianta, která je nejrovnoměrněji zastoupena u všech sociodemografických skupin," uvedla ředitelka výzkumu Jana Hamanová.

Související

Necelá třetina lidí by preferovala pokračování plošných omezení. Více je prosazují ženy a také senioři. Zároveň má tato část veřejnosti největší obavy z nákazy a současná omezení jí vadí nejméně. Naopak takzvané promořování populace je více sympatické mužům, lidem ve věku 30 až 60 let a skupinám s vyšším formálním vzděláním.

Lidem stále více vadí, že se nemohou setkávat s ostatními. "Možná o to více, že jsme prožili velikonoční svátky, které tradičně bývají spojené s návštěvami a sdružováním," podotkla Hamanová. Povinné roušky dnes hodně vadí čtvrtině dotázaných, před dvěma týdny jich bylo 15 procent. "Roušky jsou tak opatřením, u kterého SC&C zaznamenala největší zhoršení," uvedla agentura.

Průměrná hodnota pocitu ohrožení nemocí covid-19, kterou koronavirus způsobuje, klesla za 14 dní ze šesti na 5,5 (na stupnici 10 až jedna), a vrátila se tak na úroveň z poloviny března. Podle agentury může být nižší pocit ohrožení v kombinaci s menší ochotou nosit roušky do budoucna nebezpečím. "Může to být jednorázový výkyv podpořený pozitivní komunikací od expertů, která přišla před Velikonocemi a která také následně vedla v některých případech k menšímu dodržování mimořádných opatření. Ale také se může jednat o začátek trendu, který souvisí s určitým 'zvyknutím si' na novou skutečnost," dodala Hamanová.

Průzkum se uskutečnil do 9. do 12. dubna a zúčastnilo se ho 2085 lidí.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru