Prodej nových osobních aut v Česku se v březnu propadl o 36,3 procenta na 13 685 vozů. Za čtvrtletí trh klesl o 15,8 procenta na 50 194 prodaných aut. Oznámil to v pátek Svaz dovozců automobilů.

Trh zásadně ovlivnilo uzavření prodejen aut v polovině března kvůli boji proti šíření koronaviru. Prodeje se přesunuly na internet, kde se prodávají jen desítky aut denně.

Nejprodávanější byla v prvním čtvrtletí značka Škoda Auto s 20 038 registrovanými osobními vozy, což znamená dvoupětinový podíl na trhu. Následuje Volkswagen se 4 467 prodanými auty a Hyundai, která prodala o 59 vozů méně. Na čtvrté příčce je Toyota s 2 124 vozy a Kia s prodejem 2 074 aut.

Nejoblíbenějším modelem je nadále Škoda Octavia s 6 083 prodanými auty, následuje Fabia s 4 032 vozy, Scala (2 053), Karoq (2 034) a Hyundai i30 s 1 966 prodanými kusy. Nejprodávanější třídou jsou SUV s podílem téměř 34 procent. Z hlediska paliva vede benzin s 65,8 procenta a na druhém místě je nafta s 29,3 procenta.

Celkově registrace nových lehkých užitkových vozů klesly v 1. čtvrtletí o 27,4 procenta na 3 650 aut. V březnu se prodej snížil o dvě pětiny. První je značka Volkswagen s 500 auty, druhý je Ford (440) a třetí Peugeot (428).

Prodej nových nákladních vozů klesl v 1. čtvrtletí o 24 procent na 1 813 vozidel. V březnu pak byl pokles o 29,5 procenta. Nejprodávanější byly značky MAN, Mercedes-Benz a DAF. Tahače měly podíl 46 procent.

Celkově registrace nových autobusů vzrostly v prvním čtvrtletí o 16,5 procenta na 226 vozidel. V březnu se ale propadly o více než dvě třetiny. První je značka Iveco Bus se 79 registrovanými autobusy, následuje SOR, který dodal o jeden autobus méně, a Mercedes-Benz s 30 prodanými vozidly.

Prodej motocyklů se snížil od ledna do března o 15,5 procenta na 2 874 strojů. V březnu trh klesl o 42 procent. První je značka Honda se 445 registrovanými motocykly, následují CF Moto s prodejem 340 motorek a KTM se 237 stroji.

Související

V USA se prodalo nejméně aut za deset let

Prodej osobních a lehkých užitkových aut ve Spojených státech se v březnu snížil v celoročním přepočtu na 11,4 milionu, což je nejméně od dubna 2010. Ukázaly to údaje společnosti Ward's Automotive. Údaje tak naznačují, jak velké škody zřejmě americkému automobilovému průmyslu způsobí onemocnění způsobené koronavirem, podotýká agentura Bloomberg.

Automobilce General Motors v prvním čtvrtletí klesl prodej o 7,1 procenta, společnosti Fiat Chrysler Automobiles o deset procent. Oba podniky sice neoznámily samostatné měsíční údaje, nicméně poptávka po autech začala v polovině března prudce klesat, což potvrzují měsíční údaje dalších firem. Prodej automobilek Volkswagen, Honda, Hyundai a Mazda klesl v březnu o více než 40 procent.

Pandemie způsobená šířením koronaviru ničí odvětví, přitom ještě před několika týdny to vypadalo, že automobilový průmysl je připraven těžit z dalšího roku zdravé důvěry spotřebitelů, levného financování a silného trhu práce v USA. Analytici se nyní výrazně liší v odhadech, jak silně může prodej klesnout. Téměř nikdo však nečeká rychlé zotavení.

Prodej Fordu v březnu klesl o 21 procent, prodej aut Toyota o 37 procent. Toyota zavřela velkou část autosalonů a propadu prodeje nebyl ušetřen žádný z jejích modelů.

Prodej aut ve Francii klesl o 72 procent

Prodej nových osobních automobilů klesl i ve Francii, kde v březnu meziročně propadl o 72 procent na 62 668 vozů kvůli koronaviru a restriktivním opatřením úřadů ke zpomalení jeho šíření. 

V celém prvním čtvrtletí prodej podle údajů CCFA meziročně klesl o 34 procent na 364 679 vozů. Mluvčí svazu François Roudier podle listu Les Echos uvedl, že v prvním pololetí by prodej aut ve Francii mohl klesnout o 30 procent a v celém letošním roce o 20 procent.

Výrazný pokles prodeje zaznamenala na francouzském trhu rovněž automobilka Škoda Auto. V březnu se podle údajů CCFA počet registrací nových škodovek meziročně snížil o 75 procent na 807 vozů a v celém čtvrtletí klesl o 27 procent na 5843 vozů.

Koronavirová krize zasáhla i další automobilové trhy. Italské ministerstvo dopravy dnes podle agentury Reuters například uvedlo, že prodej nových osobních aut v Itálii se v březnu kvůli koronaviru propadl o 85 procent. 

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život se vrací do normálu a my vám chceme pomoct, aby to byl návrat co nejpříjemnější. Proto tu je newsletter Sedmička HN. Sedm zajímavých tipů pro čtení a několik nápadů pro volný čas, každý pracovní den v sedm ráno přímo do vaší mailové schránky!

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru