Místo luxusních parfémů značky Dior, Givenchy nebo Guerlain začnou výrobní linky francouzských závodů vyrábět dezinfekční gely. Nejbohatší Francouz a šéf luxusního impéria LVMH Bernard Arnault oznámil, že vyrobené gely zdarma věnuje francouzským nemocnicím, kde rychle ubývají zásoby. "Tyto gely budou přednostně doručeny 39 nemocnicím v Paříži," uvedla skupina LVMH ve svém prohlášení. 

Arnault tak chce pomoci zdravotníkům, kteří se potýkají se stále silnější epidemií nového typu koronaviru. 

Už tento týden by tak francouzská společnost, kterou nejvíce proslavily kožené kabelky s ikonickým monogramem LV, měla dodat prvních 12 tun gelu. 

Podobně jako v Česku i ve Francii lidé rychle vykoupili podobné dezinfekční prostředky, jako jsou antibakteriální gely. Hrozilo, že by nedostatek dopadl i na nemocnice. Arnault oznámil, že výroba poběží tak dlouho, jak jen to bude nutné. 

A podobně postupují i alkoholové společnosti jako švédská Absolut Vodka nebo finská společnost Altia, která se proslavila třeba díky své vodce Koskenkorva. Například Altia nyní věnuje technický líh právě na výrobu nedostatkových antibakteriálních gelů. 

V Česku již pomoc nabídl například i tuzemský největší výrobce lihovin Stock Plzeň-Božkov. Ten v úterý oznámil, že vyrobí a zdarma dodá až 90 tisíc lahviček s dezinfekcí na ruce. Dezinfekce by měla chránit především personál obchodů s potravinami a pracovníky potravinářských podniků a lze ji použít i ve zdravotnických zařízeních.

Peníze pro nemocnice

Francouzský luxusní podnik LVMH nebo finská Altia nejsou jediné firmy, které hledají cesty, jak pomoci v dobách koronaviru. 

V Itálii rodina Benettonů oznámila, že věnuje tři miliony eur na pomoc tamním nemocnicím. Stejně zareagovaly i další společnosti, jako například Armani slavného návrháře Giorgia Armaniho, která jim pošle 1,25 milionu eur, nebo také největší italská banka UniCredit, řetězec supermarketů Esselunga a výrobce pneumatik Pirelli. "Jsme v situaci jako po válce," uvedl šéf Pirelli Marco Tronchetti Provera.

Související

Banka Intesa Sanpaolo je připravena podle agentury Reuters věnovat na boj proti epidemii sto milionů eur. Firmám, na které koronavirus dopadne, chce poskytnout úvěry v celkové hodnotě pěti miliard eur. Také pojišťovna Generali plánuje vytvořit fond s objemem sto milionů eur na pomoc nejen Itálii, ale i dalším zemím, které nyní čelí epidemii. 

Další firmy, které přispívají peníze na boj proti koronaviru, jsou třeba Facebook, Alibaba, Apple nebo švédský oděvní řetězec H&M. 

V Číně, kde epidemie nového typu koronaviru začala, mnoho společností přestalo vyrábět "své" produkty a rychle přesedlaly třeba na výrobu ochranných pomůcek. Tak postupovala i tchajwanská společnost Foxconn, která sestavuje produkty také pro americký Apple, a automobilka Shanghai General Motors Wuling, které začaly vyrábět obličejové masky. V Japonsku zase výrobce elektroniky Sharp začal místo televizorů vyrábět roušky.

Jako za války

Britský premiér Boris Johnson pak požádal některé společnosti, například automobilku Rolls-Royce nebo výrobce těžké stavební či zemědělské techniky JCB, aby pomohly vládě v boji proti koronaviru a začaly vyrábět plicní ventilátory. Ty potřebují zejména těžce nemocní pacienti, u nichž se rozvine choroba Covid-19, kterou nový koronavirus způsobuje. 

"Příprava na epidemii koronaviru je národní prioritou. Vyzýváme zpracovatelský průmysl a všechny, kdo mají náležité odborné znalosti, aby společně pomohli zemi zvládnout národní krizi," uvedla ve svém prohlášení kancelář britského premiéra.

Britský přístup k šíření koronaviru se výrazně liší od toho, který zvolily třeba Španělsko, Itálie nebo Česko, tedy celostátní karanténu. Johnson vyzval obyvatele, aby se vyhnuli sociálním kontaktům, pohyb osob ale nijak neomezil. Počítá s tím, že onemocní většina Britů. 

Tamní Národní zdravotní služba má aktuálně 5900 ventilátorů, potřebuje jich ale nejméně 20 tisíc. 

Britský deník Guardian k tomu uvedl, že někteří experti jsou k podobné žádosti skeptičtí. Myslí si, že podniky nedokážou vyrobit plicní ventilace tak rychle, jak je potřeba. Řada výrobců však uvedla, že vládě vyjdou vstříc, co jen to půjde, doplnil deník. 

Novinářka píšící o módě Jasmin Maliková Chuaová si na Twitteru všimla, že podobné úsilí, kdy firmy musí vyrábět něco jiného a pomoci tak své zemi, se běžně děje za války. Například během druhé světové války výrobci prádla museli přejít na padáky a maskovací sítě. I to ukazuje, jak moc je epidemie koronaviru závažná. 

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru