Technologie autonomních vozíků nachází místo ve skladech stále častěji. V Německu například DB Schenker uvedl do běžného provozu ve skladovém areálu poblíž Mnichova autonomní vysokozdvižný vozík rakouského výrobce Agilox.

Stroj bez zásahu skladníka přepravuje prázdné boxy na vzdálenost zhruba 150 metrů. Dosud tuto práci vykonávala běžná technika s lidskou obsluhou. Agilox je vybaven výškově nastavitelnou vidlicí, která může přepravní boxy zvedat a zase spouštět. Díky tomu není třeba, aby personál boxy na autonomní vozík umísťoval ručně.

Vozík si dokáže v krátké době vytvořit mapu svého okolí pro navigaci v areálu, a je tak brzy schopen pracovat v běžném provozu. S pomocí chytrých technologií mu lze také vymezit zvláštní zóny pro provoz, skladování nebo parkování. Senzory a kamery zajišťují, že vozík včas rozpozná překážky a vyhne se jim.

Z logistického centra DB Schenker distribuuje součástky pro významnou německou automobilku. Firma nyní zkoumá možnosti pro využití vozíků Agilox i v dalších skladech.

„Roboti mohou ve skladu přebírat jednoduché úkony, takže se skladníci mohou soustředit na složitější úkoly, zejména v provozní špičce,“ říká Franz Humer, šéf Agiloxu.

Autonomní technologie využívá DB Schenker i v dalších skladech. Už několik let provozuje například automatizovaný systém CarryPick ve švédském logistickém centru Arlandastad nedaleko Stockholmu. Celkem 65 robotů převážející regály tam dokáže za den zpracovat až 40 tisíc objednávek pro skandinávský e-shop s hračkami a dětským oblečením Lekmer.com.

Související