Nový typ koronaviru se začal šířit loni v prosinci v Číně, která je zároveň od roku 2009, kdy předstihla Spojené státy, největším automobilovém trhem světa. Loni se v Číně prodalo 20,7 milionu osobních aut a více než 25 milionů všech vozidel. Jejich prodej se však v Číně v únoru meziročně propadl kvůli šíření nemoci o 79 procent na 310 tisíc vozů, a zaznamenal tak nejprudší pokles v historii.

Většina čínských továren předních světových automobilek byla v lednu a v únoru zavřena. Nových případů nákazy už ale v Číně ubývá a mnoho firem začíná aktivity postupně obnovovat. V březnu se tak podle odhadů propadne v Číně prodej automobilů o 40 až 50 procent a podle odhadů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM) se prodej aut dostane zpět na běžnou úroveň ve třetím čtvrtletí.

Výrobu obnovil v Číně i největší světový výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči. Volkswagen v Číně vyrábí a prodává téměř 40 procent svých vozů.

V provincii Chu-pej v centrální Číně, která se stala epicentrem nákazy, mají své závody například automobilky General Motors, Nissan, Honda či Renault. Zahraniční automobilky v Číně auta vyrábějí ve společných podnicích s čínskými společnostmi. Meziroční pokles prodeje se v únoru u těchto automobilek pohyboval od 70 do 90 procent.

Jihokorejská automobilka Hyundai, která je spolu se sesterskou automobilkou Kia Motors pátým největším prodejcem aut na světě, měla v únoru kvůli koronaviru nejnižší odbyt za deset let a byla i první automobilkou, která zastavila v únoru načas provoz mimo Čínu. Jihokorejským závodům se totiž nedostávalo dílů, které se vyrábějí v Číně.

Jelikož novým centrem nákazy je nyní Evropa, šíření nového typu koronaviru začíná omezovat výrobu evropských automobilek na kontinentě. Francouzský výrobce automobilů PSA, italsko-americká skupina Fiat Chrysler (FCA) a nejnověji Volkswagen se rozhodly uzavřít své závody v Evropě. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, odstávky u FCA a PSA mají trvat do 27. března.

Související

Ve Spojených státech, tedy na druhém největším automobilovém trhu světa, podle analýzy americké investiční banky Morgan Stanley klesne letos odbyt aut v porovnání s předchozím rokem o devět procent. Banka odhaduje, že odbyt aut klesne až na 15,5 milionu ze 17,1 milionu v roce 2019. Americké Národní sdružení prodejců automobilů (NADA) přitom ještě na začátku ledna odhadovalo, že letos odbyt aut klesne mnohem mírněji, a to na 16,8 milionu. Automobilky zveřejní údaje o odbytu za první čtvrtletí na začátku dubna.

Zlomem v automobilovém průmyslu v USA bylo potvrzení prvních dvou případů nákazy ve státě Michigan z 11. března. Stát, ve kterém sídlí velká trojka amerických automobilek, tedy Ford, General Motors a Fiat Chrysler, se podílí na celkové výrobě aut v USA zhruba 17 procenty. Výroby se zatím koronavirus podle automobilek nedotkl, klesají však akcie a odbyt, protože spotřebitelé v důsledku šíření nového koronaviru odkládají velké výdeje, jako je právě nákup auta.

"Velká trojka" zřídila společný krizový štáb a pro své klienty upravila i pravidla splácení nebo čerpání úvěrů na pořízení auta. Změny se týkají hlavně splátkového kalendáře či odkladu první splátky o 90 dní.

Související
Newsletter

KaranTéma HN

Jste doma a už nevíte, co si přečíst, na co se podívat, jak zabavit děti? Právě pro vás jsme spustili nový newsletter KaranTéma HN.

Každý všední den vám pošleme pár tipů na zajímavé články, knížky, filmy, seriály nebo recepty.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru