Obchodní řetězce se stále častěji z příměstských oblastí rozšiřují do center měst. Zákazníky lákají na jednodušší nákup v menších prodejnách, kde nemusí trávit tolik času jako v supermarketech a hypermarketech. Především se však velké řetězce orientací na malé obchody snaží urvat kus trhu, kterému dominují tradiční večerky. Například britské Tesco kromě malých obchodů Tesco Expres provozuje i franšízy Žabka, německé Makro má pod sebou franšízy Můj obchod, do center se přibližuje i německý Lidl. A naposledy se o to být blíž k zákazníkům přihlásil německý Globus. Svůj malý formát obchodu s restaurací Globus Fresh otevřel ve čtvrtek v Praze na Pankráci. Firma tady mimo jiné otestuje novou formu plateb - celý prostor funguje jako jedna platební zóna.

Podle šéfa Globusu pro Česko Hanse-Jörga Bauera se firma pro menší obchod rozhodla kvůli změně nákupního chování lidí. "Zákazníci chtějí především šetřit čas. Pokud mají hodinu na nákup, nechtějí z toho trávit 20 minut na cestě do hypermarketu. Chceme jim být blíž," uvedl Bauer pro HN. 

Podle něj firma cílí především na mladší zákazníky, kteří nakupují jinak než jejich rodiče v době před 15 či 20 lety, kdy se v Česku rozmohla výstavba supermarketů a hypermarketů. Mladí lidé podle něj dělají častěji menší nákupy a preferují menší obchody, dříve bylo běžné, že rodiny jezdily na velké nákupy jednou či několikrát týdně. "Zákazníci dnes mají větší výběr míst, kde nakoupit. I to je důvod, proč jsme vymysleli tento koncept," míní Bauer.

Související

Česko jako testovací provoz

Globus na Pankráci vypadá spíš jako tržiště než prodejna. Dominuje mu restaurace, nabízí ale i pekárnu, cukrárnu, lahůdkářství, řeznictví, nápojový bar nebo kavárnu. Vše je v jednom velkém prostoru, který není oddělený. Celkem má obchod v nabídce tři tisíce položek zboží, mimo potraviny také drogerii. Logisticky je Globus Fresh napojený na hypermarket Globusu na Zličíně. 

"Otevřít malý formát na Pankráci byl záměr, je to místo ve spádové oblasti našeho hypermarketu na Zličíně. Pokud se tento pilotní obchod osvědčí, budeme uvažovat i o dalších. Vždy ale budou v oblastech vzdálených asi 20 minut jízdy autem od našich hypermarketů," říká Bauer. Globus jich má nyní v Česku 15 a patří mezi největší maloobchodní prodejce spolu s Kauflandem, Teskem, Lidlem či Penny Marketem.

Některé zboží jako maso, uzeniny a některé pekárenské výrobky se do pilotního obchodu vozí právě ze Zličína. Cukrářské zboží, pečivo či lahůdky se však v obchodě budou každý den vyrábět. Globus Fresh zaměstnává kolem 60 lidí. Obchod na Pankráci ale není první malý formát, který firma s více než 23miliardovým obratem má. Zhruba před rokem a půl řetězec otevřel menší prodejnu v Pardubicích, tam ale provozuje jen pekárnu a řeznictví. 

Kdy a kde firma otevře další malé prodejny, není jasné. Podle Bauera bude nejdříve vyhodnocovat provoz v Praze a Pardubicích. "Pardubická prodejna obslouží denně stovky lidí a jejich počet roste. V Praze by to mohly být až dva tisíce zákazníků," míní Ivan Blažek, vedoucího nových formátů Globusu.

Pilotní obchod s restaurací se rozkládá na ploše dvou tisíc metrů čtverečních a v rámci celé sítě Globusu je Česko první zemí, kde se koncept testuje. O zavedení malého formátu společnost uvažuje také v Německu a Rusku. Tuzemsko je často první zemí, kde obchodní řetězce zkoušejí své novinky. Podle prodejců je to proto, že jsou čeští zákazníci přizpůsobiví a nebojí se nových technologií. V Česku jako v první zemi zavedl například řetězec Kaufland testování nákupních skenerů, velkoobchod Makro by měl v tuzemsku otestovat nové distribuční centrum.

Zmizí klasické kasy

Obchod na Pankráci vyšel Globus na několik milionů korun, velkou část spolkla přestavba budovy na výrobní provoz. Firma dlouho pracovala na vývoji platebního formátu, který v prodejně funguje. Ten je známý například ze sítí italských restaurací Vapiano. Při příchodu do obchodu dostane zákazník Fresh kartu, na kterou se mu načítá útrata v restauraci a za zakoupené zboží z pultů. Pokud si k tomu ještě nakoupí v obchodě, vše dohromady zaplatí u samoobslužné nebo u klasické pokladny. Tedy po naskenování zboží načte na pokladně i Fresh kartu a zaplatí. Kartu pak při odchodu z obchodu odevzdá. "Chtěli jsme to zjednodušit zákazníkům, kteří přijdou jen na jídlo a nebudou nakupovat. Díky tomu nebudou muset čekat u poklady, až pokladní odbaví zákazníky, kteří přišli nakupovat," vysvětluje Blažek.

V obchodě je 11 samoobslužných pokladen a dvě klasické. Firma speciálně pro tento formát vyvinula bezobslužný stravenkomat, který počítá a čte stravenky. U klasických pokladen sice budou pokladní, nebudou ale mít kasu. Namarkují zboží, zákazník však bude platit do "kasiček" jako u samoobslužné pokladny. Stejně to funguje například v obchodech v Norsku nebo Dánsku. 

Globus je na tuzemském trhu od roku 1991, první hypermarket otevřel o pět let později. Hypermarkety mají průměrnou prodejní plochu okolo 11 tisíc metrů čtverečních, kromě prodejen jsou jejich součástí restaurace, řeznictví, pekárny a kavárny. Firma zaměstnává kolem pěti tisíc lidí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru