Energetická společnost ČEZ chce podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka v příštích několika letech v severních Čechách postavit továrnu na lithiové baterie pro auta. Má jít o jednu z největších investic tohoto druhu ve střední Evropě. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách. Havlíček to ve středu odpoledne řekl při návštěvě Berlína.

Kontrolu nad těžbou lithia by ČEZ měl získat do 31. března, pokud dobře dopadne výzkum v oblasti. Jde především o to, jestli je možné oddělit lithium od slídy. V německé části regionu, kde je asi třetina zdejších zásob tohoto kovu, se už těží. O "nesmírně zajímavý a cenný zdroj" jde podle Havlíčka i pro Česko.

"To samo o sobě ještě není všechno, protože ta logika by měla postupovat tak, že ČEZ by měl v budoucnu - a to je důležitá zpráva - v regionu severních Čech, tedy v regionu, který je postižen uhlím, vybudovat takzvanou gigafactory," uvedl ministr za použití výrazu, kterým své továrny na baterie označuje americký výrobce elektromobilů Tesla.

Přesnou částku, na kolik by výstavba továrny měla přijít, Havlíček neuvedl, poznamenal ale, že jde o otázku "jednotek let". ČEZ podle něj nebude jediným investorem. Nyní se dává dohromady "sestava kvalifikovaných investorů i z automobilového průmyslu".

Související

Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě.

Analytici však již dříve varovali, že je těžba lithia zpolitizovaná. Lithium bylo jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolalo spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL. 

Infografika
Infografika LITHIUM NA CÍNOVCI
Související
Infografika LITHIUM NA CÍNOVCI

Komentáře ke článku

Jiří Brunclík 06.02.2020 12:48
Jediný smysl bude těžba lithia mít pokud zde bude i komplexní řetězec zpracování. Nejlépe od těžby až do finální montáže např. do automobilu. Úplně nerozumím tomu spojenectví s fabrikou na Slovensku. To zas budeme jenom těžit a vozit to na Slovenko a za těžké peníze vozit baterie nazpátek? Děkuji nechci
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru