Americký výrobce letecké techniky Boeing loni dodal pouze 380 letadel, o 53 procent méně než v roce 2018. Nejnižší počet dodávek za posledních 11 let zapříčinily problémy s řadou 737 MAX, jejíž výrobu společnost od ledna zastavila. Po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí tato letadla od loňského jara do vzduchu. Firmu Boeing tak po osmi letech předstihl její evropský konkurent Airbus. Informovala o tom v úterý agentura Reuters.

Boeing za minulý rok vykázal jen 54 čistých objednávek, které jsou upraveny o objednávky zrušené. Je to nejhorší výsledek za několik desetiletí. Airbus za minulý rok vykázal 768 čistých objednávek a dodal 863 letadel.

Související

Výrobci letadel nejvíce výnosů generují po dodání strojů, a proto jsou dodávky pro jejich finance zásadní. Analytici odhadují, že Boeing kvůli vyřazení řady 737 MAX z provozu ztrácí jednu miliardu dolarů měsíčně (21,6 miliard korun).

Společnost bez ustání pracuje na opravě problémového modelu, ale není jasné, kdy mu regulační úřady dají zelenou. Někteří zaměstnanci Boeingu kritizovali vývoj letounu jako příliš urychlený, a to ještě před oběma nehodami. Letecká společnost si totiž musela pospíšit kvůli Airbusu, který vyvíjel model A320neo s nižší spotřebou paliva. Zaměstnanci zároveň upozornili, že termíny u nového letadla 777X jsou ještě agresivnější.

Od roku 2016, kdy Boeing 737 MAX poprvé vzlétl, jej postihly dvě fatální nehody. S oběma je spojován systém MCAS, který měl na základě špatných dat ze senzoru poslat stroj k zemi. 

Poprvé se tak stalo 29. října 2018. Letoun indonéské společnosti Lion Air se zřítil jen několik minut po startu. Zemřelo všech 189 lidí na palubě. Zpráva o vyšetřování z nehody viní krom systému MCAS i špatnou údržbu.

Druhá nehoda se odehrála 10. března 2019. Stejný stroj etiopských aerolinek mířil do Nairobi, na palubě zemřelo všech 157 osob.

Dva dny po druhé nehodě Boeingu 737 MAX zakázaly úřady těmto strojům létat. Termín jejich návratu na nebe se neustále odkládá. Letecké společnosti zatím začínají počítat, kolik je zákaz stojí. Peníze budou chtít po Boeingu.

Agentura Reuters už dříve napsala, že americký Federální úřad pro letectví (FAA) patrně provoz letadla neschválí dřív než v únoru a že proces se může protáhnout do března či déle. Největší americké aerolinky American Airlines oznámily, že letouny 737 MAX do provozu vrátí nejdříve 6. června. Poté budou potřebovat nejméně ještě měsíc, aby piloty i stroje připravila na návrat k plnému provozu, uvedly aerolinky a odbory.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru