Cena za jeden kilometr jízdy v taxi se v Praze od 1. února zvýší z 28 na 36 korun. Cena za minutu čekání bude namísto šesti nově sedm korun a nástupní sazba se zvýší ze 40 na 60 korun. Rozhodli o tom v pondělí pražští radní. Důvodem zdražení je, že maximální ceny stanovené v roce 2006 již nepostačují ke krytí všech nákladů provozovatele taxislužby. Nově vznikne i ceník pro taxielektromobily, u kterých bude moci jeden ujetý kilometr stát maximálně 39 korun.

Zvýšení cen v minulosti řidiči taxi prosazovali při několika protestechRozhodnutí kritizuje předseda opozičních zastupitelů ANO Patrik Nacher. Přestože se prý na první pohled jedná o logický krok, je to jen další zdražení služeb pro Pražany.

Změna má provozovatelům umožnit poskytovat své služby novými, bezpečnými vozy, které splňují vysoké nároky na ekonomii provozu. K tomu potřebují taxikáři dosáhnout přiměřeného zisku, což jim podle dokumentu, který projednali radní, současné ceny už neumožňují. Oproti ceně za kilometr stanovené v roce 2006 se ta současná zvýší o 28,5 procenta, což umožní taxikářům pokrýt provozní náklady.

Nový ceník zahrnuje poprvé také regulaci cen taxislužby provozované elektromobily. Nástupní sazba pro ně bude 70 korun, čekací doba sedm korun za minutu a za kilometr jízdy cestující zaplatí maximálně 39 korun.

Důvodem jiných cen než u vozů se spalovacími motory je podle materiálu vyšší cena elektromobilu splňujícího nároky na výkon taxislužby.

V minulosti část taxikářů žádala zvýšení cen v Praze svými protesty. Někteří z nich si pak v rozporu s nařízením města účtovali za jeden kilometr až 99 korun.

"Pro ty, kteří používají aplikace, není zapotřebí regulace formou horní hranice žádná - sami si vybírají taxikáře podle ceny a kvality a ti se už dnes předhánějí v nabídce pod onou cenovou hranicí. Nicméně v kontextu této koalice (Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu) jde pro lidi o další zdražování. Už zdražili vodné a stočné, daň z nemovitosti. Svoz odpadu dokonce o celou třetinu," uvedl Nacher (ANO).

Kromě klasických taxi je možné v Praze využívat takzvanou alternativní taxislužbu. Zákazníci si objednávají vozy prostřednictvím aplikací a platí předem danou cenu. Podle loňského průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zhruba polovina Pražanů, kteří jezdí vozem taxi, vyzkoušela v posledních třech letech alternativní taxislužby. Využívají je kvůli nižší ceně přepravy, možnosti platit kartou či dostupnosti.

Proti alternativním taxíkům protestovali loni a předloni tradiční taxikáři, podle nichž jsou řidiči alternativních společností Uber či Bolt (dříve Taxify) černými taxikáři.

Sněmovna nyní jedná o novele silničního zákona, která se zabývá podmínkami provozu taxislužby. Pravidla taxislužby se tak zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.