Uzemnění sedmi letadel Boeing 737 MAX způsobilo české firmě Smartwings zatím škodu přes 1,5 miliardy korun. Návrat strojů do provozu firma čeká od května, dosud plánovala, že začnou létat o měsíc dřív. Dopravce se současně rozhodl posílit provoz Českých aerolinií pořízením tří letounů Airbus A320. Napsal to v úterý server Zdopravy.cz. Boeing v pondělí oznámil, že pozastavuje výrobu letadel 737 MAX, která po dvou tragických haváriích nesmějí létat od letošního jara.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

"Podle předběžných výsledků celková škoda ke konci roku přesáhne 1,5 miliardy korun," cituje server mluvčí Smartwings Vladimíru Dufkovou. Smartwings Group, do které patří i ČSA, je majoritně vlastněná skupinou Unimex Group Jiřího Šimáně a Jaromíra Šmejkala.

Sedm letounů 737 MAX nepoužívají Smartwings poté, co byly na jaře celosvětově odstaveny po dvou nehodách, při nichž zahynulo více než 300 lidí. S jejich provozem firma podle své mluvčí počítá i do budoucna. Podmínkou je povolení k provozu od leteckých úřadů. Naopak společnost vůbec nečeká, že by příští rok létala s dalšími vyrobenými stroji, které měla převzít a jsou odstavené v USA. Výroba se zatím zastavila na osmnáctém letadle registrace OK-SWR, jak ukazují snímky fotografů, kteří zachycují provoz na letišti Boeingu, píše server.

"Situace je pro nás komplikovaná a vzhledem k neustálému posouvání termínu návratu 737 MAX do provozu pracujeme s více scénáři a přijímáme veškerá opatření tak, abychom minimalizovali dopady uzemnění letadel 737 MAX na provoz skupiny a naše klienty," uvedla Dufková. Firma si nyní na šest let pronajala 18 let starý Airbus A320 dříve používaný aerolinkami Air France a Brussels Airlines, v provozu má být od února. Současně společnost jedná o pronájmu dalších dvou A320. "Budou využívána v rámci celé skupiny Smartwings," dodala Dufková.

Kvůli uzemnění Boeingů 737 MAX nevyplatily letos Smartwings dividendu za loňský rok. Chybějící letouny způsobily také to, že ČSA a Smartwings nejdříve přerušily provoz svých linek do Birminghamu a Londýna a pak se rozhodly je neobnovovat ani v letním letovém řádu příští rok.

Pozastavení produkce letadel 737 MAX zdůvodnil Boeing především tím, že schvalovací proces provozu letadel u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) se přesouvá do roku 2020 a že není jasné, kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do provozu. Boeing čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při nehodách letadel 737 MAX loni v říjnu v Indonésii a letos v březnu v Etiopii. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist