Německý výrobce automobilových součástek Continental do roku 2028 zruší více než pět tisíc pracovních míst. Firma omezí výrobu některých dílů v Německu, Itálii a ve Spojených státech.

Zda se snižování stavů dotkne i Česka, není jasné. "První náznaky nám říkají, že by se to Česka dotknout nemělo," řekla HN mluvčí tuzemské Continental Barum Regina Feiferlíková.

Skupina po celém světě zaměstnává 240 tisíc lidí. Její vedení včera uvedlo, že ukončí výrobu hydraulických součástek pro benzinové a naftové motory, a to kvůli "drastickému snížení poptávky". Zájem o zmíněné díly podle firmy klesá kvůli rychlému přesouvání automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě. Evropská unie tlačí na výrobce vozů, aby od roku 2021 výrazně snížily průměrné emise oxidu uhličitého u svých aut. Automobilky proto investují rekordní částky do alternativních pohonů a příští rok plánují rozjet prodeje elektromobilů ve velkém.

5 tisíc

lidí pracuje v Česku pro společnost Continental Barum.

Montování elektromobilů je na rozdíl od tradičních vozů se spalovacím motorem méně náročně na lidskou práci. Podle odborníků se proto dá očekávat, že bude v příští dekádě řada firem z automobilového průmyslu snižovat počet pracovních míst. Vliv na to bude mít i pokračující automatizace výroby.

Koncern Volkswagen například již koncem loňského roku oznámil, že v německých závodech v Hannoveru a Emdenu postupně zruší zhruba sedm tisíc míst.

Do propouštění tisíců lidí se pustily také automobilky Ford a BMW. V jejich případech však šlo o způsob, jak ušetřit a peníze následně investovat do nových technologií, především do elektromobility.

Jejím nástupem jsou nejvíce ohroženi zaměstnanci firem, které se zaměřují na výrobu součástek do spalovacích motorů. Například výfuků či nádrží. Tuzemští dodavatelé těchto dílů ročně utrží více než 410 miliard korun. Podle Sdružení automobilového průmyslu je přechodem na elektromobilitu ohrožena téměř čtvrtina z těchto tržeb.

Continental Barum, který v Česku zaměstnává zhruba pět tisíc lidí, zde některé takové díly rovněž vyrábí. Vedle výroby pneumatik dodává automobilkám například čerpadla či součástky do převodovek.

Skupina se v budoucnu více zaměří na díly do elektromobilů. Případné rušení míst tak může v některých případech znamenat jen přesun lidí na výrobu jiných dílů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru