K nárůstu komerční přepravy ve městech přispívá z velké části rozvoj prodeje po internetu, který v posledních letech meziročně stoupal ve dvojciferných číslech. Jde jak o klasické e-shopy, tak rozvozy jídel, ale i online taxislužby. Logistický projekt Liftaga staví na tom, že tento boom bude v dalších letech nejspíš pokračovat. Pokud by se ale podařilo lépe vytížit současné dopravce, ulice měst by už další rozvozové vozy nezahlcovaly v takové míře.

„Chceme se dostat ke skutečnému sdílení. Cílem je, abychom dokázali řidiče vytížit z různých zdrojů; pokud na to má licenci, schopnosti a auto, aby mohl vozit všechno od zboží přes lidi po jídlo, protože zdroje poptávky po přepravě se během dne doplňují,“ říká Ondřej Krátký, ředitel a spoluzakladatel Liftaga.

Pro něj jezdí v současnosti asi 2000 řidičů, kteří fungují převážně jako taxíky. Nedávno ale začali vozit po centru Prahy i zásilky Alzy. „V rámci naší pilotní spolupráce se daří obsluhovat okolí našeho holešovického showroomu v řádu desítek minut,“ uvedl Jan Sadílek, ředitel marketingu Alza.cz.

Zároveň probíhá integrace Liftaga do platformy na tvorbu e-shopů společnosti Shoptet. Do systému se také v příštích týdnech zapojí kurýři společnosti Sushitime, kteří budou v časech, kdy nepřepravují jídlo, vozit jiné zásilky. Podobně to bude fungovat i u taxíků, kteří mají nejvíce práce ráno, k večeru a v noci, zatímco kurýrní zásilky se vozí nejvíce během dne.

Kurýři Sushitime budou v první fázi využívat řidičskou verzi aplikace Liftago, které jim také bude za rozvoz platit. Do budoucna bude ale muset vzniknout nástroj, který umožní i placení kurýrů různými firmami. „Přesně to je ten důvod, proč není jednoduché náš systém vytvořit. Musíme se naučit pracovat ve více režimech,“ uvedl Ondřej Krátký.

Budoucnost přinese větší otevřenost

Řada e-shopů i restaurací má ovšem vlastní přepravu. Systém by tak mohl narazit na neochotu nechat konkurenty nahlédnout do své „kuchyně“. Alza vyloučila možnost, že by vlastní dopravou v současnosti rozvážela zásilky konkurenčních e-shopů, nebo naopak. „Na to je právě Liftago a jim podobní dopravci,“ uvedla mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

„Je to spíš otázka budoucnosti. Teď to aktuálně neřešíme, ale jsme otevření každé možnosti, abychom zákazníkům zajistili co nejrychlejší způsob dodání a aby měli co největší možnost výběru,“ uvedl ředitel logistiky Alza.cz Lukáš Baudyš. Připustil ale, že v budoucnu může i takové sdílení fungovat a může přinést e-shopům s vlastními vozy nové zákazníky. „Doba se bude vyvíjet. Jestli se objemy zdvojnásobí, zákazníci budou víc otevření a my také budeme muset být víc otevření různým variantám řešení,“ dodal Baudyš.

„Digitalizace vede k tomu, že se role hodně štěpí, a někdo, kdo trval na tom, že bude mít všechny role, v novém světě přestane fungovat. Typicky hráči, kteří jsou flexibilní, dokážou se vzdát jedné role a získat jinou, která ještě neexistovala, jsou ti, kteří budou úspěšní,“ myslí si Ondřej Krátký.

Související