O tom, že kyslík je prvek, bez kterého bychom nepřežili, se ví už několik staletí. Velmi málo se však vědělo o tom, jak konkrétně buňky na přítomnost kyslíku reagují. Právě to má ale vliv na celou řadu procesů, včetně vzniku nejzávažnějších chorob. Proto se letošní Nobelova cena za medicínu týká adaptace buněk na přítomnost tohoto plynu.

"William G. Kaelin Jr., sir Peter J. Ratcliffe a Gregg L. Semena zkoumali, jak se buňky adaptují na různé úrovně obsahu kyslíku v prostředí. Objevili molekulární mechanismus regulující aktivitu genů v závislosti na obsahu kyslíku. Jejich objevy mohou vést k nalezení strategie pro boj s takovými chorobami, jako je chudokrevnost, rakovina a řada dalších," vysvětluje zpráva nobelovského výboru svoje letošní rozhodnutí.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.