Česká pošta se v příštích letech výrazně změní. Podle plánu na ozdravení firmy plánuje do dvou let propustit až 7 tisíc lidí a výrazně proměnit síť poboček. Ty formálně nebudou zanikat, ale zvláště v malých obcích kamenné pobočky de facto zmizí a nahradí je systém partnerských výdejních míst. Již během léta schválený plán šéf pošty Roman Knap probíral se zástupci vlády v čele s Andrejem Babišem. Vedle propouštění plán počítá s tím, že pošta bude do dvou let opět zisková. K tomu jí pomůže rozprodej zbytného majetku za odhadem 2,7 miliardy i 3,3 miliardy korun od státu, který státnímu podniku peníze dluží. Jejich vyplacení je podmíněno souhlasem Evropské komise a očekává se v příštím roce. Po pátečním jednání s generálním ředitelem pošty to uvedl premiér Andrej Babiš. Podle Knapa jde o úhradu tzv. univerzální služby, tedy základních poštovních služeb, které si stát u pošty objednává. Za loňský a letošní rok je tato částka okolo 1,5 miliardy za každý rok a z minulých let stát podniku nedoplatil 300 milionů korun.

Pošta počítá s tím, že do roku 2021 sníží počet zaměstnanců z 29 tisíc na zhruba 22 tisíc a zavede nové formy obsluhy zákazníků a distribuce. Dostupnost služeb by se ale neměla omezovat.

Vedení pošty počítá se zachováním 3200 obslužných míst, změní ovšem jejich podobu, aby lépe odpovídala potřebám lidí a byla efektivnější. Do roku 2050 zhruba polovina poboček zůstane kamenných, půjde o 1724 poboček ve městech. Z toho 418 bude zaměřeno na rychlé odbavení, vedení firmy počítá, že tyto pobočky budou v budoucnu plně automatizované. Na venkově se ale pobočky výrazně promění, celkem jde o 1507 poboček, které přejdou pod systém Pošta Partner a 615 z nich bude pouze samoobslužných. Samoobslužné zóny začala Česká pošta testovat v průběhu letošního roku. Lidé zde budou moci poslat zásilku, podat žádost o zřízení služby SIPO, o zákaznickou kartu České pošty nebo o zřízení datové schránky. 

Model partnerské pošty funguje na principu franšízy. Za provozování jednopřepážkové pošty v obci s alespoň tisícovkou obyvatel, která je otevřena 25 hodin týdně, vyplácí pošta partnerům průměrně 18 tisíc korun měsíčně. Jde tak o vhodný přivýdělek především pro lidi, kteří mají na vsi třeba obchod, hospodu nebo kavárnu. 

Česká pošta nadále zajišťuje doručování zásilek, podnikatel má na starost provozovnu. Podnik navíc zajišťuje i vybavení provozovny, včetně připojení k internetu, trezoru, poštovního softwaru a dokonce i nábytku. Zaškolí také personál pobočky. V současnosti podobných poboček podle webu České pošty fungují už zhruba dvě stovky.
 
Dosavadní síť frančízových poboček v programu Pošta Partner
 
Síť poboček Pošta Partner
Zdroj: partnercp.cz, Česká pošta
 
Partnerskou poštu může provozovat obec, firma nebo živnostník. Musí však zajistit prostor s minimální plochou 15 metrů čtverečních. Podmínkou také je, že pobočka musí mít otevřeno každý pracovní den, alespoň ve stejném rozsahu jako původní pošta.

"K tomu plánujeme nad současný rámec mít ještě 1500 externích výdejních míst. Počítáme také se spuštěním samoobslužných míst, která jsme představili na konferenci e-governmentu letos v Mikulově," řekl HN mluvčí České pošty Matyáš Vitík s tím, že původně pošta chtěla formou franšíz provozovat 2500 poboček, nakonec ale číslo o tisícovku snížila. 

Od srpna platí novela poštovního zákona, podle které bude moci pošta požadovat od státu roční kompenzaci čistých nákladů za své služby až 1,5 miliardy korun místo půl miliardy. Zvýšení horního limitu kompenzací navrhl ministr vnitra Jan Hamáček, protože platný limit podle něj neumožňuje plnou kompenzaci nákladů. V letech 2018 až 2022 jsou odhadovány až na tři miliardy ročně.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru